Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz weigert het Red Bull-team een crisis aan te praten nu goede resultaten in de eerste drie races van het seizoen zijn uitgebleven. ,,Zo slecht doen we het ook weer niet.” Dit jaar zou Red Bull Racing haar definitieve doorbraak moeten beleven. Adrian Newey werd van begin af aan betrokken bij het ontwerpen van de auto, er werden verschillende technici weggekaapt bij andere teams en Mark Webber werd aangetrokken als opvolger van Christian Klien.

Resultaat na drie races: nul punten. Wel moet opgemerkt worden dat Webber de RB3 drie keer in de toptien heeft gekwalificeerd en dat punten in Bahrein zeker in zicht waren totdat beide coureurs uitvielen. Het zijn de tekenen van positiviteit waar Mateschitz zich aan vasthoudt.

,,Zo slecht doen we het niet, als je bedenkt dat we een privéteam zijn dat nog maar aan haar derde seizoen bezig is. Helaas zijn we opnieuw met een achterstand, van zo'n zes weken, aan het seizoen begonnen”, doelt hij in de Oostenrijkse media op de overstap naar Bridgestone-banden en Ferrari-motoren. Daar komt de gebrekkige betrouwbaarheid (in de winter ook al) nog bij.

,,Adrian heeft een compleet nieuwe auto gebouwd, geen schroefje is hetzelfde. Verder hebben we een nieuwe windtunnel. In de winter moest Adrian kiezen of hij af zou gaan op zijn gevoel of op de windtunnel. Hij koos voor dat laatste. Alleen komt de data niet overeen met de prestaties op het circuit.”

Voor Mateschitz staat nog altijd vast dat Red Bull erin slaagt beslag te leggen op de vijfde plek bij de constructeurs. ,,Omdat ons ontwikkelingspotentieel een stuk groter is dan bij de andere teams.”

Eén van de ontwikkelingen waar het team veel van verwacht, is de nieuwe naadloos schakelende versnellingsbak. Die wordt deze week in Spanje getest en Mark Webber is er goed over te spreken. ,,Het lijkt er op dat er meer snelheid in de auto zit, al blijft het testen. Maar het gaat zeker de goede kant op.”

KVN