Voor Max Verstappen was het een dag zoals een testdag bedoeld is. Er werd met allerlei meetapparatuur gereden, een nieuwe achtervleugel werd uitgeprobeerd en ook onder het bodywork is er van alles getest. “Het is een hele nieuwe auto met nieuwe aerodynamica, dus we hebben bekeken welke richting we op moeten gaan.”

Verstappen noteerde uiteindelijk 109 rondjes op het circuit in Barcelona. Het relatief lagere aantal, Vettel kwam tot 134 en de combinatie Bottas/Hamilton zelfs tot 182, is te verklaren door de vele experimenten in de ochtend. “We hebben veel verschillende afstellingen uitgeprobeerd en weer veel geleerd.  We kenden weinig problemen, alleen kleinigheden. Het zijn soms kleine dingetjes dieper in de auto die je moet verwisselen dus dan duurt het soms wat langer voor het klaar is.”

Lees ook: Testdag 3: Ongebruikelijke top drie, Mercedes en Ferrari gaan vooral voor kilometers

Er werd bij Red Bull dan ook vooral naar de sensoren gekeken en niet naar de klok. “Het is lastig om iets over de rondetijden te zeggen, maar als je meer dan honderd ronden rijdt, mag je altijd tevreden zijn. Het was een positieve dag. We letten niet echt op anderen, we kunnen alleen maar naar onszelf kijken want daar heb je de controle over. We zien het in Melbourne wel.”

Morgen kruipt Pierre Gasly weer achter het stuur van de RB15. Verstappen zal de eerste testdag volgende week weer voor zijn rekening nemen.

Foto: Motorsport Images