De FIA heeft het onderzoek naar McLaren afgerond en is tot de conclusie gekomen dat het Engelse team tijdens de Grand Prix van Monaco niets heeft gedaan dat in strijd is met de reglementen. Dat houdt concreet in dat McLaren geen straf krijgt opgelegd.Het onderzoek werd ingesteld naar aanleiding van kritiek, afkomstig van alle kanten, aan het adres van McLaren na afloop van de race in Monte Carlo.

Ron Dennis ontnam er debutant Lewis Hamilton de kans om zijn eerste race te winnen. De teambaas lichtte zijn beide coureurs over de boordradio in niet de strijd met elkaar aan te gaan, om zo de kans op een ongeluk te vermijden. Volgens Hamilton werd hij bovendien eerder dan gepland naar binnen gehaald zodat hij geen bedreiging zou vormen voor Fernando Alonso.

Die beslissing leidde tot veel kritiek en dus ook tot een onderzoek van de FIA. De Internationale Automobiel Federatie heeft het onderzoek nu afgerond, zo is woensdagmiddag middels een persbericht bekendgemaakt. En daarin stelt de FIA dat McLaren geen teamorders heeft gebruikt, en dus niets heeft fout gedaan.

,,Na het bestuderen van het radioverkeer tussen McLaren en zijn coureurs, tezamen met het rapport van de waarnemer van de FIA en de data van het team, is ons duidelijk geworden dat McLaren tijdens de Grand Prix van Monaco van dit jaar op legitieme wijze heeft gehandeld. Daarom worden er geen verdere stappen ondernomen.”

De FIA kwam met de volgende argumenten voor hun beslissing:

De feiten

1. Een twee-stop-strategie is in Monaco het snelst, tenzij de safetycar in de baan is. In dat geval is het soms beter om voor een één-stopper te gaan.

2. In de laatste vijf jaar is er in de Grand Prix van Monaco vier keer een safetycar geweest.

3. De keuze tussen een één- of twee-stop-strategie moet, zo staat in de huidige reglementen, vóór de laatste kwalificatiesessie genomen worden.

4. Aan de hand van metingen van de FIA na afloop van de kwalificatie is aan het licht gekomen dat McLaren in de auto van Hamilton voor vijf ronden meer brandstof had gedaan dan in die van Alonso.

5. Hierdoor bestond er voor Hamilton de mogelijkheid om alsnog een één-stopper te doen, mocht de safetycar in zijn eerste deel van de race in de baan komen.

6. Er is geen safetycar geweest.

7. De McLaren was in Monaco veel sneller dan alle andere auto’s.

Achtergrond

Het doel van elk team is ervoor te zorgen dat één van hun coureurs wint. Als dit bereikt kan worden, zullen ze er alles aan doen om te zorgen dat de andere auto als tweede eindigt.

Omdat er tijdens de eerste stint van Alonso geen safetycarfase was, was er een klein risico dat die naar buiten zou komen tijdens de vijf ronden voordat Hamilton moest bijtanken. Was dat gebeurt, dan had dat betekend dat Hamilton achteraan het veld zou moeten aansluiten, een aanzienlijk nadeel voor iedere auto.

Om diezelfde redenen is Hamilton ook voor zijn tweede pitstop eerder naar binnen gehaald. Puur om zijn tweede plaats veilig te stellen of er nou wel of geen safetycarfase zou komen.

Als de auto die voor Hamilton reed niet zijn teammaat was geweest, dan had McLaren (waarschijnlijk wel) het risico genomen en Hamilton zo lang laten rijden als hij benzine aan boord had, in de hoop dat hij na zijn stop als leider op de baan zou komen. Er is echter geen verplichting dat het team het risico moet nemen als het gaat om het inhalen van hun eigen auto. Het zou feitelijk dom zijn omdat te doen.

Het is standaard procedure van het team om de coureurs te vragen langzamer te rijden als ze een substantiële voorsprong hebben. Dit om de risico’s op technische of andere problemen te minimaliseren. Het is ook standaard en redelijk om aan de coureurs te vragen elkaar niet in benarde situaties te brengen.

McLaren was in staat op een optimale teamstrategie uit te voeren omdat ze een substantiële voorsprong op de andere auto’s hadden. Ze hebben niks gedaan wat de race-uitslag beïnvloed heeft.

PPB/LV