Sam Michael, de sporting director van McLaren, denkt dat de kleine onderlinge verschillen ervoor zullen zorgen dat de intensiteit van de ontwikkelingswedloop de rest van het jaar enorm blijft: “Iedereen strijd nu immers om fracties van een duizendste.”

“Het veld zit dit jaar dichterbij elkaar dan ooit en ik denk dat dat zijn weerslag zal hebben op de ontwikkelingsrace”, vertelt Michael aan ESPNF1. “Vroeger werkte je namelijk vooral aan wat grotere updates die je een halve tiende ofzo zouden opleveren, maar nu is een half duizendste al genoeg voor één of twee plaatsen winst, dus de teams richten zich nu op elke kleine verbetering die ze kunnen vinden.”

“Iedere renstal zal dus voluit werken om ook maar het kleinste beetje winst te pakken en de upgrades zullen elkaar dus in rap tempo opvolgen”, denkt Michael. “De ontwikkelingswedloop is dus nog lang niet ten einde en zal vanaf nu alleen maar feller worden en zo zal het tot het eind van het seizoen doorgaan”, denkt de Australiër.

“Deze felle ontwikkelingsstrijd gaat er verder voor zorgen dat niet alleen de afdelingen die zich met aerodynamica bezighouden het druk krijgen, maar ook de jongens die zich op de fabriek en aan de tekentafels met mechanische zaken bezig houden moeten flink aan de bak”, voorspelt Michael.

“De aerodynamische departementen draaien namelijk sowieso wel op volle toeren en leveren continu nieuwe onderdelen aan. In voorgaande jaren ging dat veelal ten koste van de ontwikkeling van mechanische upgrades, aangezien aerodynamische updates meer winst opleveren, maar nu de verschillen zo klein zijn, zijn ook kleinere mechanische doorontwikkelingen van harte welkom. Als team is het dus belangrijk om tijd te vinden om je ook op dat vlak te verbeteren.”