Mercedes, Renault en Honda overwegen de mogelijkheid om vanaf 2021 de ontwikkeling van de motoren te bevriezen. De motorleveranciers willen daarmee de kosten verlagen, omdat de teams tegen die tijd ’toch wel op een vergelijkbaar niveau’ zitten.

Het plan om de motorontwikkeling te bevriezen is niet compleet nieuw voor de Formule 1. In 2007 werd de ontwikkeling van de V8-motoren bevroren om kosten te besparen. Nu klinkt er in de paddock steeds meer geluid dat dit ook moet gebeuren met de huidige hybride V6-motoren, omdat dit binnen de plannen van het budgetplafond past.

Renault-teambaas Cyril Abiteboul ziet dat de Formule 1 met het budgetplafond de goede richting op gaat met kostenbesparing, maar wil het liefst nog verder gaan dan dat. ”Met het budgetplafond en een rechtvaardigere verdeling van de inkomsten zijn aan twee van onze eisen voldaan”, zegt de Fransman tegen Auto Motor und Sport. ”Maar dat is niet goed genoeg voor ons. Als de Formule 1 ons verder niets gaat kosten, gaat het alleen nog maar om het bevriezen van de motorontwikkeling vanaf 2021. Tegen die tijd zit iedereen toch wel op een vergelijkbaar niveau”, aldus Abiteboul.

Foto: Motorsport Images

‘Zinvol om ontwikkeling te stoppen
Mercedes-teambaas Toto Wolff zou het niet erg vinden om de ontwikkeling van de motoren stop te zetten. ”Als we op een gekalibreerde testbank ontdekken dat het vermogen en het koppel van alle vier de motoren binnen één procent zitten, dan is het zinvol om de ontwikkeling te stoppen”, aldus Wolff.

Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko ondersteunt dit plan. Hij spreekt namens Honda dezelfde zorgen uit als Renault. ”Het bevriezen van de motorontwikkeling moet er komen. Anders lopen de kosten volledig uit de hand. We hebben in het V8-tijdperk al gemerkt hoeveel geld er dankzij het stopzetten werd bespaard. Met deze monsters die we nu hebben, zullen we nog veel meer besparen”, aldus Marko.