De FIA maakt een uitzondering voor Mercedes tijdens de Grand Prix van Italië met de nieuwe olieverbrandingsregeling. Vanaf aanstaande weekend is het met een nieuwe motor niet toegestaan meer dan 0,9 liter olie op 100 kilometer te verbranden.

De FIA heeft de regeling aangepast zodat de motoren die voor Monza zijn vervangen niet opnieuw te hoeven worden aangepast. “Als er een team is dat een nieuwe verbrandingsmotor introduceert op Monza, dan mag de olieverbranding volgens de nieuwe reglementen niet meer zijn dan 0,9 liter per 100 kilometer. Verbrandingsmotoren die voor Monza zijn geïntroduceerd mogen nog aan de oude standaard voldoen, oftewel 1,2 liter per 100 kilometer.

Mercedes heeft hiermee het herenakkoord dat het met de andere motorleveranciers had gesloten geschonden. Besproken was vanaf Monza met een nieuwe motor komen om aan de regeling te voldoen. Maar in België bleek dat Mercedes niet van plan was zich aan het akkoord te houden, toen beide auto’s met een nieuwe motor aan de startlijn verschenen.

Het is, als alles volgens plan verloopt, de laatste motor die Mercedes dit seizoen introduceert, wat dus betekent dat het team de rest van het seizoen rijdt met een motor die meer olie verbrandt en hier dus een extra boost uit kan halen tijdens bijvoorbeeld de kwalificatie.

Ferrari laat duidelijk merken dat zij de schending van het akkoord Mercedes zeer kwalijk nemen. Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt tegen Autosport hier graag met Ferrari over in discussie te gaan: “Op de baan zijn we ontzettend competitief. Als er naast het circuit problemen zijn, dan bespreken we die achter gesloten deuren. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn en niet overal publiekelijk op te reageren. Zulke reacties kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden.”

In 2018 wordt de olieverbranding nog verder naar beneden gebracht tot 0,6 liter per 100 kilometer.