Met de RB3 wil het nog niet vlotten
Van Adrian Neweys RB3 wordt veel verwacht, maar de prestaties in de eerste testweek vielen behoorlijk tegen. Inmiddels komen de eerste negatieve berichten alweer naar buiten.De eerste door Newey ontworpen Red Bull bolide is vorige week in Valencia geen moment in de buurt van de snelste rondetijden gekomen. Alleen vrijdag kon Mark Webber enigszins bijblijven, maar de achterstand bedroeg nog steeds meer dan anderhalve seconde.
Als excuus kunnen het slechte weer en gebrekkige betrouwbaarheid opgevoerd worden, zo kampte de nieuwe versnellingsbak bijvoorbeeld met de nodige kinderziektes. Maar, excuses of niet, de eerste testweek is geen onverdeeld succes geworden.
,,Ik wil de vraag niet ontwijken, maar ik kan nog niet echt een oordeel over de nieuwe auto vellen”, zegt David Coulthard in gesprek met Auto, Motor und Sport. ,,Vergelijk het met een nieuw vliegtuig waarmee je alleen in de simulator hebt gevlogen en slechts een paar meter ver komt op de startbaan.”
Wat in Valencia ook aan het licht is gekomen, is dat de RB3 nog niet zo goed uit de voeten kan met de Bridgestone-banden. Op de rechte stukken houdt de bolide gelijke tred met de McLarens en Renaults, maar in de bochten wordt nog teveel tijd verloren.
Eén van de oorzaken daarvan is dat Red Bull moeite heeft om de Bridgestone-banden optimaal te laten presteren omdat de RB3 nog niet genoeg downforce ontwikkelt. Gevolg is dat het rubber er na een lange run nog steeds uitziet als nieuw. Een probleem waar Newey in zijn tijd bij McLaren ook wel eens last van heeft gehad.
De engineers denken te weten wat de oorzaak is. Klopt hun diagnose, dan kunnen de problemen binnen een week opgelost zijn. Klopt het niet, dan heeft het team een serieus probleem. Mogelijk houdt dit allemaal verband met de overstap naar Bridgestone-banden, zoals Toyota vorig seizoen aan den lijve ondervond.
Newey zelf heeft aan de vooravond van de teampresentatie al laten weten dat hij niet helemaal begrijpt waar de torenhoge verwachtingen vandaan komen. Hij heeft aangestipt dat Red Bull met een flinke achterstand op de andere teams begint en dat de auto nog flink verbeterd moet worden. Competitief wordt de RB3 pas echt naarmate het seizoen vordert, is zijn verwachting.
KVN