Williams staat aan de vooravond van het jaar van de waarheid, want het team moet en zal presteren in 2007. Maar geen mooiweerpaatjes bij het team vandaag: ,,Presteren moeten we op het circuit”, klinkt het tijdens de presentatie.De renstal scoorde vorig seizoen slechts elf punten en eindigde op de achtste plek in het constructeurskampioenschap.

Williams-onwaardig, maar inmiddels is het vizier gericht op de toekomst. ,,2006 is niet bepaald geworden wat we er vooraf van hoopten, dat lijkt me duidelijk”, vertelt teambaas Frank Williams.

,,Maar wat me wel deugd doet is dat het hele team keihard werkt om een herhaling hiervan te voorkomen. Van tegenslag word je alleen maar sterker, dat gaan wij dit seizoen bewijzen.”

Volgens technisch-directeur Sam Michael is de FW29 geen revolutie, maar een doorontwikkeling van de FW28. ,,Ook dit keer maken we weer gebruik van de zogeheten zero keel-configuratie”, meldt de Australiër. ,,Verder zijn de sidepods onder handen genomen en is het bodywork rond de motor en uitlaat verbeterd om zo de betrouwbaarheid te waarborgen.”

Als vanzelfsprekend zijn deze veranderingen te wijten aan het sluiten van een motordeal met Toyota, dat Cosworth opvolgt als motorleverancier.

,,Andere grote veranderingen zijn de grotere chimneys. Deze schoorstenen zijn met name de eerste drie races belangrijk omdat we dan onder warme omstandigheden rijden. Dan is het belangrijk om de koeling in orde te hebben. De achtervleugel wordt ondersteund om te voorkomen dat deze flexibel is, want daar is de FIA niet van gediend.”

KVN