Langzaam maar zeker begint het een beetje vervelend te worden. Michelin vindt het vandaag opnieuw nodig om haar onvrede te uiten over de herintroductie van de bandenwissels. Dat Michelin de handelswijze van de FIA laakt, is nu wel bekend. Toch vliegen dezelfde argumenten nog een keer over tafel.
Sinds de desastreus verlopen Grand Prix van Amerika is de relatie tussen de autosportbond en de bandenleverancier niet meer dezelfde als voorheen, op z’n zachtst gezegd. Michelin valt vooral over het feit dat de bandenwissels opnieuw zijn toegestaan uit het oogpunt van kostenbesparing. Dat de fans wel graag actie willen zien en de teams zelf (met dank aan Red Bull) voor de herinvoering hebben gestemd, wordt voor het gemak even vergeten.

Aan de vooravond van het nieuwe seizoen, vindt Michelins Formule 1-directeur Nick Shorrock het nodig om de FIA toch nog even op de korrel te nemen. ,,38 procent meer banden vervoeren dan vorig seizoen, de FIA noemt het terugdringen van de kosten”, is de cynische mening van de opvolger van Pierre Dupasquier. ,,We werken samen met zes teams, één minder dan vorig jaar. Toch moeten we driehonderd extra banden per weekend leveren.”

Volgens Shorrock begint er niet alleen vanwege de invoering van de V8-motoren een nieuw Formule 1-tijdperk, maar zijn de nieuwe bandenregels daar mede debet aan. ,,Het is een stap in het onbekende. Dat geldt voor iedereen, toch hebben we met het grootste gevoel voor detail gewerkt in de voorbereiding. We gaan competitie niet uit de weg, zoals het verleden wel heeft bewezen is dat juist onze drijfveer.”

2006 is overigens het laatste seizoen dat Michelin in de Formule 1 actief is. Naar aanleiding van het besluit van de FIA om in 2008 een control tyre in te voeren, kondigde de Franse firma per 2007 haar vertrek aan.

KVN