Waar hij het testwerk in Jerez gisteren nog voortijdig moest staken door technische problemen, bleven die mankementen Juan Pablo Montoya vandaag gespaard. De Colombiaan kon dan ook een flink aantal kilometers maken en klokte daarbij de snelste dagtijd onder een Spaans zomerzonnetje. Met een 1:16.295 hield de McLaren-coureur, die afgelopen zondag in Engeland nog zegevierde, BAR-rijder Takuma Sato bijna een halve seconde achter zich. De Japanner nam het testwerk vandaag over van testman Anthony Davidson. Sato reed het grootste deel van zijn ronden in de reguliere BAR, maar testte ook met een zogenaamde hybridewagen. Deze bolide, waarmee Sato elf ronden draaide, bevat elektronica die gebruikt zal worden in BAR van volgend jaar. Stalgenoot Jenson Button (zevende) testte het nieuwe aërodynamische pakket.

Nipt achter Sato eindigde Felipe Massa. De Sauber-coureur zat er ondanks een zware crash in de ochtend goed bij, want met een 1:16.835 was hij nog geen tiende langzamer dan Sato. Massa verloor in de vijfde bocht de controle over zijn bolide en belandde daarbij allesbehalve zachtjes in de bandenstapels. De Braziliaan – die eerder op de dag al spinde – bleef ongedeerd, maar de Sauber-bolide was er niet al te best aan toe. De rest van de dag kwam Massa dan ook niet meer in actie.

Naast Montoya gaf ook Alexander Wurz acte de présence voor McLaren. De testcoureur van de ‘zilveren’ zou volgens de planning vandaag niet testen, maar doordat Kimi Raikkonen een voedselvergiftiging opliep moest de Fin de testsessie afzeggen. Wurz, die een van de rode-vlagsituaties veroorzaakte gedurende de dag, besloot de dag als vierde. De Oostenrijker legde zich voornamelijk toe op het testen van de Michelin-banden. Ook Renaults Franck Montagny testte ‘rubbertjes’. De Fransman eindigde echter een positie lager dan Wurz.

De Toyota-renstal ging vandaag onverminderd voort met het testen van de 2,4-liter V8-motor voor komend jaar. Althans, dat probeerde de Japanse equipe, want ook ditmaal gaf de hagelnieuwe unit er al vrij snel de brui aan. Olivier Panis passeerde dan ook niet vaker dan twaalfmaal start/finish, nadat de motor letterlijk opging in rook. Ook bij BMW-Williams verliep de test met de V8-krachtbron weer problematisch. Evenals gisteren hield de BMW er al vlot mee op.

Daarmee zit de test met de Duitse achtcilinder er voor deze week, na slechts 26 ronden, al op. Doordat BMW geen reserve-onderdelen voor de V8 heeft meegenomen naar Zuid-Spanje, kan Williams morgen met maar één bolide (met V10) in actie komen. Testcoureur Antonio Pizzonia (dertiende) draaide in tegenstelling tot Toyota’s Panis een fiks groter aantal ronden dan gisteren. Waar hij op de woensdag na vier rondjes de strijd al moest staken, werd hij vandaag na 22 ronden gedegradeerd tot ridder te voet. Testcoureur Nico Rosberg voelde zich nog altijd ziek. Nick Heidfeld (twaalfde) nam dan ook plaats in de tweede Williams.

Wat betreft kilometrage was het dan ook geen Toyota- of Williams-coureur die aan het langste einde trok, maar Renaults Giancarlo Fisichella (achtste) die vandaag aan het langste einde trok. Met 137 omwentelingen, wat neerkomt op zo’n twee Grand Prix-afstanden, draaide de Italiaan veruit de meeste kilometers van het veertiental.

Ook morgen wordt er weer getest op het Spaanse circuit.

De tijden:

1. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:16.295 87

2. Sato, BAR-Honda (M) 1:16.764 88

3. Massa, Sauber-Petronas (M) 1:16.835 37

4. Wurz, McLaren-Mercedes (M) 1:16.913 107

5. Montagny, Renault (M) 1:17.102 83

6. R.Schumacher, Toyota (M) 1:17.129 85

7. Button, BAR-Honda (M) 1:17.544 46

8. Fisichella, Renault (M) 1:17.664 137

9. Zonta, Toyota (M) 1:18.210 124

10. Coulthard, Red Bull-Cosworth (M) 1:18.231 117

11. Klien, Red Bull-Cosworth (M) 1:18.596 61

12. Heidfeld, Williams-BMW M) 1:18.841 72

13. Pizzonia, Williams-BMW (M) 1:21.836 22

14. Panis, Toyota (M) 1:23.769 12

PPB