Afgelopen zondag reed Juan Pablo Montoya eindelijk weer eens een solide race. Toch ging het fout: na zijn pitstop reed hij door het rode licht met diskwalificatie als gevolg. Niet voor de eerste keer pakte de FIA hem hard aan, tot ergernis van de McLaren-coureur.


,,Gedurende de tijd dat ik in de Formule 1 rijd, krijg ik steeds de zwaarst mogelijke straf als er iets fout gaat. Ik ben het er niet mee eens, maar moet me neerleggen bij de beslissing van de stewards", vertelt hij op de Amerikaanse televisie-zender CBS.

Voor de tweede keer op rij verliet de Colombiaan Montréal met een diskwalificatie op zak. Vorig seizoen werd hij, net als de Toyota-coureurs en teamgenoot Ralf Schumacher, uit de uitslag geschrapt omdat zijn Williams-bolide was voorzien van brake ducts die niet aan de voorschriften voldeden.

Wat betreft de aankomende Grand Prix van Amerika op Indianapolis zijn z’n vooruitzichten eveneens niet al te rooskleurig. In 2003 kreeg hij een drive-through-penalty vanwege een incident met Rubens Barrichello, waarna hij de wereldtitel op zijn buik kon schrijven. Vorig seizoen werd hij gediskwalificeerd nadat hij de grid te laat verliet om in de reserveauto aan de race te beginnen.

Volgens het McLaren-team had een drive-through-penalty dit keer volstaan, maar de stewards oordeelden anders. Het is al de tweede keer in drie races dat de kersverse vader en de FIA elkaar in de haren vliegen: in Monaco werd hij na een door hem veroorzaakt ongeluk nog teruggezet naar de laatste startplek.

De problemen van Montoya ontstonden afgelopen zondag op het moment dat naar aanleiding van Jenson Buttons crash de Safetycar naar buiten werd gestuurd. Hij leidde de race, maar was al voorbij de ingang van de pits op het moment dat McLaren hem naar binnen riep waardoor teamgenoot Kimi Raikkonen de leiding over kon nemen.

,,Ik ben allang blij dat ik eindelijk weer eens een beetje competitief was, maar het winnen van de race had ik natuurlijk niet na willen laten. Op het moment dat ik weer terug wilde keren op de baan na mijn pitstop zag ik tot mijn verbazing dat er twee lampen – een rode en een blauwe – aanstonden bij de uitgang van de pits", legt hij uit.

,,Ik vroeg nog aan het team wat ik moest doen, vond het raar dat ik mogelijk in de pits moest wachten en reed vervolgens door. Het team vertelde daarna dat ik ’waarschijnlijk een drive-through-penalty zou krijgen’. Op welke grond dan ook besloot de FIA me echter te diskwalificeren, ze moeten me wel hebben de laatste tijd."