Mosley is het vaak niet eens met stewards
FIA-president Max Mosley heeft gezegd dat hij de strafmaatregelen van zijn stewards lang niet altijd kan begrijpen. Vooral in gevallen met Fernando Alonso in de hoofdrol plaatst Mosley vraagtekens. Mosley wordt vaak verweten dat de internationale autosportbond FIA rood gekleurd is en daarom Ferrari in bescherming zou nemen. Deze kritiek bereikte een hoogtepunt nadat Alonso in Monza werd gestraft wegens vermeend ophouden van Felipe Massa in de kwalificatie.
Vooral bij Renault-teambaas Flavio Briatore sloegen de stoppen door, Alonso vertelde zelf dat hij Formule 1 niet langer onder de noemer sport schaarde. Ook Mosley heeft nog steeds zijn twijfels over wat er die zaterdag allemaal is gebeurd. ,,Ik zou Alonso niet gestraft hebben, ook niet als ik kijk naar eerdere vergrijpen”, vertelt hij in zijn column in het tijdschrift F1 Racing.
Aan de andere kant keurt de Engelsman Alonso’s acties in Hongarije (negeren van een gele vlag en Robert Doornbos trakteren op een brake-test) volledig af. ,,Ik had hem daar geen twee strafseconden voor in de kwalificatie opgelegd.”
,,Wat mij betreft had hij zijn koffers kunnen pakken, want ik had hem naar huis gestuurd. Als je zoiets op de openbare weg doet verlies je je rijbewijs. En terecht, want bij zulke vergrijpen gebruik je je auto als wapen.”
Hongarije was een druk weekend voor de stewards, want in de derde vrije training ging ook Michael Schumacher in de fout. Hij haalde tijdens een rode-vlagsituatie per ongeluk twee auto’s in. Daarop kreeg hij eveneens twee strafseconden opgelegd.
En hoewel Mosley dat kan begrijpen, was hij ook daar niet gelukkig mee. ,,De vraag is hoe gevaarlijk de actie was die hij uithaalde, ik zou hem geen straf hebben gegeven. Maar dat de stewards inhalen onder rood zwaarder laten wegen dan inhalen onder geel kan ik wel goed begrijpen.”
Mosley hoopt dat de boodschap in zijn column duidelijk maakt dat de FIA Ferrari echt niet bevoordeeld. ,,Mijn mening doet er niet toe, misschien is dat maar goed ook. Hoe dan ook, de stewards en het Court of Appeal zijn volledig onafhankelijk. Men hoeft het niet altijd eens te zijn met de beslissingen van de FIA, dat geldt ook voor mij, maar dat heb je nu eenmaal bij een onafhankelijke instantie”, beargumenteert hij.
KVN
Vooral bij Renault-teambaas Flavio Briatore sloegen de stoppen door, Alonso vertelde zelf dat hij Formule 1 niet langer onder de noemer sport schaarde. Ook Mosley heeft nog steeds zijn twijfels over wat er die zaterdag allemaal is gebeurd. ,,Ik zou Alonso niet gestraft hebben, ook niet als ik kijk naar eerdere vergrijpen”, vertelt hij in zijn column in het tijdschrift F1 Racing.
Aan de andere kant keurt de Engelsman Alonso’s acties in Hongarije (negeren van een gele vlag en Robert Doornbos trakteren op een brake-test) volledig af. ,,Ik had hem daar geen twee strafseconden voor in de kwalificatie opgelegd.”
,,Wat mij betreft had hij zijn koffers kunnen pakken, want ik had hem naar huis gestuurd. Als je zoiets op de openbare weg doet verlies je je rijbewijs. En terecht, want bij zulke vergrijpen gebruik je je auto als wapen.”
Hongarije was een druk weekend voor de stewards, want in de derde vrije training ging ook Michael Schumacher in de fout. Hij haalde tijdens een rode-vlagsituatie per ongeluk twee auto’s in. Daarop kreeg hij eveneens twee strafseconden opgelegd.
En hoewel Mosley dat kan begrijpen, was hij ook daar niet gelukkig mee. ,,De vraag is hoe gevaarlijk de actie was die hij uithaalde, ik zou hem geen straf hebben gegeven. Maar dat de stewards inhalen onder rood zwaarder laten wegen dan inhalen onder geel kan ik wel goed begrijpen.”
Mosley hoopt dat de boodschap in zijn column duidelijk maakt dat de FIA Ferrari echt niet bevoordeeld. ,,Mijn mening doet er niet toe, misschien is dat maar goed ook. Hoe dan ook, de stewards en het Court of Appeal zijn volledig onafhankelijk. Men hoeft het niet altijd eens te zijn met de beslissingen van de FIA, dat geldt ook voor mij, maar dat heb je nu eenmaal bij een onafhankelijke instantie”, beargumenteert hij.
KVN