FIA-voorzitter Max Mosley sluit op de langere termijn de terugkeer van turbomotoren in de Formule 1 niet uit. Na afloop van het seizoen 1988 werden geblazen krachtbronnen taboe verklaard.Mosley heeft dat deze week verklaard in een gesprek met Burkhard Göschel, bestuursvoorzitter van BMW en voorzitter van de autofabrikantenkoepel GPMA. Saillant detail: BMW werd in 1983 met Brabham en Nelson Piquet de eerste wereldkampioen met turbomotoren. ,,Op de langere termijn kijken we naar een compleet nieuwe Formule 1-motor die overeenkomt met de tendens die zichtbaar is in de auto-industrie, namelijk een compacte, turbo-aangedreven motor’’, aldus Mosley. ,,Maar het is nog wel een punt van discussie met de autofabrikanten.’’

Mosley wil geen herhaling van de situatie in het midden van de jaren tachtig, toen de Formule 1-turboraketten in de kwalificatie 1500 paardenkrachten uitspuwden en de bolides wild vuurspuwend en vonkenregens afgevend over de circuits stuiterden. ,,De turbo zou in 2011 terug kunnen keren. Maar dan wel met een beperking in de brandstoftoevoer. Die motor zou nog steeds 18.000 tot 19.000 toeren kunnen draaien. We zouden als brandstof kunnen kijken naar biodiesel of bio-ethanol.’’