Mosley waarschuwt renstallen over B-teams
FIA-president Max Mosley heeft verteld dat hij de initiatieven om de Formule 1-grid uit te breiden toejuicht. Tegelijkertijd heeft hij de teams die van plan zijn met een B-team in actie te komen – BAR en Red Bull – laten weten dat ze niet zomaar auto’s kunnen leveren aan de nieuwe equipes. Pratend met Formule1.info-medewerker Adam Cooper in Sjanghai, geeft Mosley toe dat hij zich zorgen maakt over de manier waarop dit alles in zijn werk gaat. Hij vreest zelfs dat de teams niet precies weten wat de regels voorschrijven. ,,Zolang ze zich maar aan de regels houden vind ik alles best. Maar ze mogen niet zomaar een auto geven aan de nieuwe teams, dat is in strijd met het Concorde Agreement."
,,Dit wetboek schrijft voor dat je de rechten van de auto waarmee je wil racen in bezit moet hebben. Het is dus niet zo dat er zomaar onderdelen of complete auto’s verkocht of geleverd kunnen worden aan een andere organisatie. Zolang ze een manier vinden om dit in goede banen te leiden, hebben ze mijn goedkeuring. Doen ze dat niet, dan kunnen ze niet met die auto in actie komen." Hiermee maakt de oud-advocaat een einde aan de suggesties dat Red Bull Racing haar juniorteam volgend seizoen in actie wil laten komen met de huidige bolide van het team. Squadra Toro Rosso maakt in 2006 als enige team gebruik van een V10, maar mag dus niet met de RB01 rijden. Hetzelfde verhaal is van toepassing op BAR, dat het nieuwe Honda-team mogelijk met de BAR008 wil laten rijden.
,,De technologie en data mogen uitgewisseld worden van het ene team naar het andere. De onderdelen van de auto moeten ze daarentegen zelf fabriceren, of door een derde partij aangeleverd krijgen (zoals Midland en Dallara in eerste instantie van plan waren, KVN). Het is misschien wat gecompliceerd, maar het komt erop neer dat (delen van) de auto door de renstallen zelf gemaakt moeten worden", vervolgt Mosley. ,,Personeel en kennis kan gekocht en verkocht worden alsmede de technologische mogelijkheden, die dingen kosten geld. Het ontwerpen moet dan gebeuren door een ontwerper van het team, zeker niet door iemand van een ander team. Natuurlijk nemen teams dingen van elkaar over en apen ze elkaar na, maar dat is een andere discussie."
,,Een andere manier is dat beide teams de bolide door een derde, door henzelf opgezette partij laten ontwerpen. Dan is het wel duidelijk voor de twee renstallen. Er zijn verschillende manieren waarop je ertegenaan kunt kijken, maar het is niet aan mij om te zeggen hoe ze het op moeten lossen."
Mosley vertelt verder dat hij in de paddock geluiden heeft opgevangen dat Honda wel degelijk serieus is met haar plannen voor een tweede team. Volgens hem is het geen pr-stunt om kritiek op het afserveren van Takuma Sato te ontlopen.
KVN
,,Dit wetboek schrijft voor dat je de rechten van de auto waarmee je wil racen in bezit moet hebben. Het is dus niet zo dat er zomaar onderdelen of complete auto’s verkocht of geleverd kunnen worden aan een andere organisatie. Zolang ze een manier vinden om dit in goede banen te leiden, hebben ze mijn goedkeuring. Doen ze dat niet, dan kunnen ze niet met die auto in actie komen." Hiermee maakt de oud-advocaat een einde aan de suggesties dat Red Bull Racing haar juniorteam volgend seizoen in actie wil laten komen met de huidige bolide van het team. Squadra Toro Rosso maakt in 2006 als enige team gebruik van een V10, maar mag dus niet met de RB01 rijden. Hetzelfde verhaal is van toepassing op BAR, dat het nieuwe Honda-team mogelijk met de BAR008 wil laten rijden.
,,De technologie en data mogen uitgewisseld worden van het ene team naar het andere. De onderdelen van de auto moeten ze daarentegen zelf fabriceren, of door een derde partij aangeleverd krijgen (zoals Midland en Dallara in eerste instantie van plan waren, KVN). Het is misschien wat gecompliceerd, maar het komt erop neer dat (delen van) de auto door de renstallen zelf gemaakt moeten worden", vervolgt Mosley. ,,Personeel en kennis kan gekocht en verkocht worden alsmede de technologische mogelijkheden, die dingen kosten geld. Het ontwerpen moet dan gebeuren door een ontwerper van het team, zeker niet door iemand van een ander team. Natuurlijk nemen teams dingen van elkaar over en apen ze elkaar na, maar dat is een andere discussie."
,,Een andere manier is dat beide teams de bolide door een derde, door henzelf opgezette partij laten ontwerpen. Dan is het wel duidelijk voor de twee renstallen. Er zijn verschillende manieren waarop je ertegenaan kunt kijken, maar het is niet aan mij om te zeggen hoe ze het op moeten lossen."
Mosley vertelt verder dat hij in de paddock geluiden heeft opgevangen dat Honda wel degelijk serieus is met haar plannen voor een tweede team. Volgens hem is het geen pr-stunt om kritiek op het afserveren van Takuma Sato te ontlopen.
KVN