Het ziet er naar uit dat de GPMA-teams toch overstag gaan als het gaat om de toekomstige motorregels. Max Mosley wil per 2008 de ontwikkeling drie jaar lang bevriezen en dat zorgde nogal voor wat ophef. Door Honda en Toyota werd zelfs gedreigd uit de sport te stappen, maar juist Toyota zwakt dat dreigement nu af.
Lange tijd leek het er op dat er een compromis in de maak was op dit vlak. Vooral de Maranello-overeenkomst leek een stap in de juiste richting, omdat deze overeenkomst gesloten werd na een bijeenkomst tussen de FIA en verschillende motorfabrikanten (Ferrari, Renault en Cosworth). Het duurde echter lang voor er definitieve overeenstemming werd bereikt. Daarop liet Mosley in Engeland weten dat het hem te lang ging duren en dat hij de bevriezing volgens eigen inzicht doordrukte.

Mario Theissen vertelde daarna dat er waarschijnlijk nog voor de Grand Prix van Canada antwoord zou komen van de GPMA. Er is nog geen verklaring uitgegeven en het is de vraag of die er nog komt. Volgens de geruchten omdat McLaren (Mercedes), Toyota, BMW en Honda de strijdbijl begraven zouden hebben. In de wandelgangen wordt zelfs gesuggereerd dat de motoren al bezegeld zijn door de FIA, met het oog op 2008. Toyota ontkent dit, maar stelt wel dat er ’enige onduidelijkheid was over de timing’ en ’dat de FIA vandaag een motor mag bezegelen die de renstal dan volgende week levert aan de autosportbond’.

,,Ik denk dat we besloten hebben om niks naar buiten te brengen”, vertelt Toyota-president John Howett in Racer Magazine aan Adam Cooper. Howett coördineert samen met Norbert Haug het pr-beleid van de GPMA. Hoewel Mosley heeft gezegd dat er niet meer over dit onderwerp te onderhandelen valt, hoopt Howett stiekem dat er nog enige ruimte voor veranderingen is. ,,Binnen de teams heerst de gedachte dat enige flexibiliteit niet verkeerd is. Maar Max heeft zijn plannen duidelijk uit de doeken gedaan.”

En mocht daadwerkelijk blijken dat er geen enkele ruimte meer is voor onderhandelingen, dan moet dat maar geaccepteerd worden, meent Howett. ,,Als dat zo is, dan moeten we ons daar maar bij neerleggen. Zo denkt Toyota er in ieder geval over.” Vooral omdat de GPMA er niet in is geslaagd om met een goed alternatief te komen. En voor Montréal staan er geen vergaderingen meer gepland. ,,In mijn agenda staat geen afspraak, nee. Uiteindelijk komt het er op neer dat we ons moeten focussen op het racen. Als dat met deze regels is, dan is dat maar zo. Het is misschien niet ons ideaalplaatje, maar het moet mogelijk zijn om de overigen te verslaan.”

KVN