Motorbevriezing mogelijk al in 2007
FIA-voorzitter Max Mosley is bezig met het invullen van de laatste details om de motorbevriezing een jaar naar voren te halen. Zodoende worden de motoren vanaf 2007 gehomologeerd, maar daar staat tegenover dat de motoren per oktober 2006 verzegeld worden.
Dit voorstel speelt sinds de Franse Grand Prix en in samenspraak met de genoemde datum van oktober 2006 krijgen de fabrikanten zo meer tijd om hun motor te ontwikkelen. Momenteel is het de bedoeling om de motorspecificatie van juni 2006 te homologeren en deze in 2008 in te zetten. Dat betekent echter wel dat de ontwikkeling door moet gaan in 2007, wat bakken vol geld kost zonder dat hier in 2008 iets tegenover staat.
Vanmorgen stuurde Mosley de teams een brief waarin hij zijn standpunt van de Magny-Cours herhaalde. Hij liet de teams weten dat het nu echt genoeg was geweest. De deadlines waren verlopen en de teams waren er niet in geslaagde unanieme overeenstemming te bereiken. Resultaat: volledige homologatie vanaf 2008. In dit nieuwe statement herinnert de Engelsman de teams er aan dat bevriezing per 2007 veel logischer is.
Mosley kwam vandaag niet zomaar aanzetten met deze brief. Zaterdagavond staat er een meeting van de Technische Werkgroep gepland, daarbij zijn alle teams present. Hoofdpunt op de agenda is het terugdringen van de snelheden. Deze werkgroep kwam dinsdag al bijeen, maar er moesten toen nog zoveel andere dingen worden besproken dat er geen tijd meer was om over het terugdringen van de snelheden te praten. Vandaar dat er vanavond opnieuw een bijeenkomst is. Het is de verwachting dat het naar voren halen van de motorbevriezing wordt aangegrepen om aan deze wens (lagere snelheden) van de FIA te voldoen.
Volgens FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper zouden Renault, Ferrari, Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso en MF1 Racing het voorstel sowieso steunen. Toyota en toekomstig motorpartner Williams waarschijnlijk ook. Deze teams zouden al volledig op de hoogte zijn van de plannen en weten wat ze op de vergadering kunnen verwachten. Tachtig procent van de stemgerechtigden moet hiermee instemmen om de introductie van de motorbevriezing daadwerkelijk te vervroegen naar 2007.
Wat daarna de volgende stap is, is nog niet geheel duidelijk. Normaal gesproken wordt er na een discussie in de Technische Werkgroep een periode van twee maanden ingelast om nog eens rustig over de voorstellen na te denken. Pas daarna bekijkt de FIA de voorstellen, waarna de autosportbond met drie voorstellen komt waaruit de teams er één moeten kiezen. Uiteraard komt oktober steeds dichterbij in deze twee maanden, dus de motorfabrikanten zullen hun krachtbronnen op volle toeren door blijven ontwikkelen in de tussentijd.
Meer nieuws volgt zodra er meer bekend wordt…