De Grand Prix van Bahrein van afgelopen weekend was een puntloos dieptepunt voor Red Bull, zoals het team ze niet vaak kent sinds het in 2009 de aansluiting bij de top vond. Toch is het ook weer niet uniek: een selectie van 5 eerdere Red Bull-rampweekends sindsdien.

Australië, 2009

Vettels flink beschadigde Red Bull. Foto: Sutton Images.

Ondanks het gemis van een dubbeldeksdiffusor – hét hebbeding dat begin 2009 alleen Brawn, Toyota en Williams hebben – is de Red Bull RB5 super competitief. Sebastian Vettel kwalificeert zich als derde, teamgenoot Mark Webber staat achtste op de grid. Schade bij de start betekent een verloren race voor de Aussie, hij wordt twaalfde. Vettel ligt lang tweede, maar raakt Robert Kubica als die wil passeren, en legt zijn RB5 in de kreukels. Vettel geeft later toe dat hij, gezien dat de derde plek zo goed als zeker was, te hard verdedigde. “Dom van me.”

Turkije, 2010

Een veelzeggende reclameboodschap: als Vettel en Webber hun hoofd er eens beter bij hadden gehouden. Foto: Sutton Images.

Webber komt in 2010 als WK-leider naar Turkije. Vettel, binnen schootsafstand vijfde in het WK, ligt na de pitstops tweede achter Webber en wil inhalen op het rechte stuk. Webber geeft weinig ruimte, maar Vettel komt te vroeg naar binnen om zich voor de volgende bocht te positioneren en ze botsen. Webber kan door en wordt derde. Vettel valt uit, is woedend, en legt de schuld bij Webber. De geposeerde foto waarop ze elkaar later sportief de hand schudden, gelooft niemand. Tussen Vettel en Webber komt het als teamgenoten niet meer goed.

Zuid-Korea, 2010

Webbers RB6 heeft iets meer dan wat spuug en plakband nodig om deze op te lappen. Foto: Sutton Images.

Na wat wisselingen aan kop van het WK is Webber weer kampioenschapsleider als in Zuid-Korea race 17 van de 19 begint. De ervaren rot gooit er echter tijdens de regenrace echter zijn eigen glazen in: hij spint terwijl hij op Vettel jaagt, raakt de muur, en schuift tegen de op volle snelheid rijdende Nico Rosberg aan. Ook Vettel haalt het einde niet, door motorpech. Een mogelijk 1-2 gaat verloren. Vettel wordt eind 2010 nog wel kampioen, Webber grijpt er net naast, waar een goed resultaat in Korea achteraf het verschil had kunnen maken…

 

Australië, 2014

Ricciardo kan zijn emoties amper de baas op het podium, maar het is van korte duur. Sutton Images.

Red Bull begint, wellicht veelzeggend, niet sterk aan het hybride-tijdperk. Het is haar dominante positie kwijt en titelverdediger Vettel valt uit met motorpech, maar Daniel Ricciardo haalt in zijn eerste race voor het team toch een knappe tweede plek. Hij moet die enkele uren na de finish echter inleveren. Onvolkomenheden met de streng gereguleerde brandstoftoevoer zijn de reden voor de diskwalificatie. Volgens Red Bull zijn de brandstofsensoren niet betrouwbaar. Het gaat in beroep, maar verliest dat enkele weken later.

Rusland, 2016

De chaotische start in Sotsji was Kvyats laatste voor Red Bull. Foto: Red Bull Content Pool.

Rusland 2016 was tot de race in Bahrein van afgelopen weekend de laatste wedstrijd waarin Red Bull niet wist te scoren. Bij de start gaat het al mis: Daniil Kvyat beukt Vettel (inmiddels Ferrari-coureur) tegen Ricciardo aan, en rijdt daarna nog eens tegen Vettel op. Kvyat en Ricciardo moeten naar de pits en rijden daarna verloren rond. Ricciardo finisht als elfde, Kvyat stapt als vijftiende uit, en voor het laatst als Red Bull-coureur: bij de volgende Grand Prix, die van Spanje, stapt Max Verstappen in als teamgenoot van Ricciardo.