De periode van Adrian Newey bij McLaren wordt geassocieerd met succes. Na zijn komst ging het weer goed met McLaren, met onder meer twee wereldtitels voor Mika Hakkinen. Daarna geen titels meer in het Schumacher-tijdperk, maar het team was er wel een paar keer dichtbij. ,,De drie seizoenen en auto’s waar ik met het beste gevoel op terugkijk zijn 1998, ’99 en 2005", vertelt Newey tegen Formule1.info-medewerker Adam Cooper. ,,Vorig jaar wonnen we het kampioenschap dan wel niet, met de snelheid van de auto was niet veel mis. Ik houd van auto’s die snel zijn, alleen was de start van het seizoen niet zo best."

Er ging genoeg fout in 2005, maar eigenlijk staat dat in geen verhouding met de voorgaande twee seizoenen. Toen werd het team zovaak getroffen door technisch malheur, dat Newey wel toe moet geven dat hij en het team de plank flink missloegen.

,,De MP4-18 in 2003 was echt een ontwerpfout en daarvan moet ik een groot deel van de verantwoordelijkheid op me nemen. We waren keihard vernederd door Ferrari in 2002 en we wisten dat we een sprong vooruit moesten maken. Daarom kozen we voor een zeer gewaagde benadering bij het ontwerpen van de auto", blikt de ontwerper terug op één van de minder positieve dingen in zijn McLaren-tijd.

,,We waren te ambitieus, wilden teveel dingen in één keer verbeteren. Tegelijkertijd veranderde er veel op de ontwerpafdeling en moest er halverwege het seizoen een nieuwe auto gereed zijn. Het was allemaal teveel. Een fout om van te leren, zonder twijfel."

Uiteindelijk reed de bolide niet één race, en moest Kimi Raikkonen het met de oude MP4-17D tegen Michael Schumacher opnemen in 2003. De Fin kwam nog dichtbij, maar moest het hoofd in de laatste race op Suzuka alsnog buigen: de Duitser won opnieuw de titel.

Met de opvolger van ’de 18’, de MP4-19A, was het al niet veel beter gesteld. ,,Het was beter geweest om de 19A helemaal niet te bouwen. We hebben teveel voortborduurt op de fouten van zijn voorganger. We wilden de nieuwe auto, na de fouten die in 2003 waren gemaakt, zo snel mogelijk op het circuit hebben. Dat lukte in november, maar om die deadline te halen konden we in feite niks anders doen dan de MP4-18 aanpassen."

Als Newey nog eens terugkijkt op die moeilijke periode, denkt hij dat het beter was geweest om voor een ander plan van aanpak te kiezen. ,,Als we beter na hadden gedacht hadden we de 19B in januari kunnen laten debuteren. Hadden we dat gedaan, dan zou 2004 heel anders zijn verlopen. Ik durf te wedden dat Ferrari het dan niet zo makkelijk had gehad."

Morgen is Neweys eerste werkdag in dienst van Red Bull. Ondanks al deze misère kan de ontwerper de McLaren-renstal toch met opgeheven hoofd verlaten. ,,Kimi eindigde in 2003 als tweede in het kampioenschap, maar het was geen goed jaar. Het gaf me een goed gevoel om daarna revanche te nemen met de 19B, die in staat was om races te winnen. Als vervolg daarop kwam de MP4-20, een prima auto. Mensen begonnen McLaren en haar ontwerper af te schrijven, het deed me goed dat ik die twijfel weg heb kunnen nemen."

Morgen verschijnt het gehele interview met Adrian Newey op de site. Dinsdag volgt het interview dat Adam Cooper had met Rubens Barrichello.

KVN