Omdat de data uit de windtunnel in Bedford niet te vertrouwen was, heeft Adrian Newey Red Bulls RB3 op gevoel verbeterd. De Brit heeft hierbij gebruik gemaakt van zijn jarenlange ervaring.Eind januari werd al duidelijk dat de data die verzameld werd op het circuit deels niet overeenkwam met de gegevens uit de nieuwe windtunnel. ,,Het verschil was op sommige punten significant. Soms gedroeg de auto zich tegenovergesteld als wat we na de tests in de windtunnel hadden verwacht”, vertelt Newey in het Britse tijdschrift Autosport.

,,Gezien de korte tijd die we nog hadden voordat de eerste race in Melbourne op het programma stond, hebben we de onderdelen die niet deden wat ze moesten doen verbeterd. Gebaseerd op mijn ervaring.”

Door de kleinere windtunnel in Bicester te gebruiken behoren de meeste problemen inmiddels tot het verleden, maar de faciliteit in Bedford werkt nog steeds niet zoals het zou moeten. ,,De calibratie is gedaan door Jaguar en dat is allemaal wat gehaast gebeurd. Mogelijk moeten we de activiteiten stopzetten om het probleem op te lossen, maar ik heb geen idee hoelang dat gaat duren.”

Begin deze maand sprak Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz voor het eerst over de complicaties. ,,Adrian heeft een compleet nieuwe auto gebouwd, geen schroefje is hetzelfde. Verder hebben we een nieuwe windtunnel. In de winter moest Adrian kiezen of hij af zou gaan op zijn gevoel of op de windtunnel. Hij koos voor dat laatste. Alleen komt de data niet overeen met de prestaties op het circuit.”

Voor de grote baas stond toen nog altijd vast dat Red Bull erin zal slagen beslag te leggen op de vijfde plek bij de constructeurs. ,,Omdat ons ontwikkelingspotentieel een stuk groter is dan bij de andere teams.”

KVN