Lewis Hamilton en Valtteri Bottas blijven bij Mercedes, Daniel Ricciardo en Red Bull lijken dichter bij elkaar te komen, maar bij Ferrari is nog onduidelijk of in 2019 óf Kimi Räikkönen óf Charles Leclerc naast Sebastian Vettel rijdt. Ziggo Sport-commentator Olav Mol over de recente ontwikkelingen op de rijdersmarkt.

Olav, Hamilton blijft bij Mercedes. Geen verrassing, maar heeft het je verrast hoe lang het heeft geduurd?
“Bij Lewis ging het er uiteindelijk om, van wat ik van binnenuit begrepen heb, dat ie een deal wil waarmee ie daarna ook zou kunnen zeggen: ik ben er klaar mee. Dan gaat het over meer geld, dat is zo’n ‘einde carrière’-ding. En uiteindelijk is de lange discussie geweest of hij Tommy Hilfiger als sponsor heeft gebracht en of daarvoor een percentage zijn kant op moest. Want ze hebben van de winter eigenlijk al geroepen: we vinden elkaar wel gezellig, laten we een dansje maken. Daarna zijn ze bij ‘details’ blijven hangen, en bij details kun je dan altijd zeggen: geld. Zo simpel is het.”

Mol aan het werk als commentator van Ziggo Sport. Foto: Peter van Egmond.

Bottas blijft ook. Logisch?
“Wat ik bij Bottas verbazingwekkend vind, is dat hij dit wéér accepteert. Wéér een eenjarige deal met optie voor nog een jaar, waardoor het voor mij vrij duidelijk is dat hij voor hun de nummer twee is. Met die prestatieclausule zeggen ze ook: ‘joh, als het echt niet werkt, ben je straks weg, dus get your act together‘. Ik moet ook zeggen – en dat is geen oranje bril – maar als Bottas in die almachtige Mercedes met drie overwinningen minder zeges heeft dan ene Max Verstappen, is hij dus ook geen wereldkampioenschapsmateriaal.”

Bottas heeft veel pech gehad dit jaar, klinkt het vaak.
“Ja en nee. Het is ook wat je je laat overkomen. Je hoort Bottas nooit de tactiek in twijfel trekken, Lewis wel. Zo’n ‘sprintrace’ in Silverstone ook, na die laatste herstart: dat je zoveel plaatsen verliest komt natuurlijk ook door je banden, maar aan de andere kant heb je dat daarvoor zelf laten gebeuren. Dan gaat het om keuzes, en ik denk dat Bottas nooit met z’n vuist op tafel slaat. Daardoor past ie perfect in het Mercedes-maatpak, maar aan dat maatpak hangt nu wel definitief het etiket tweede rijder.”

Na wat Mercedes met Hamilton en Nico Rosberg heeft meegemaakt, is zo’n rolverdeling wellicht wenselijk?
“Ik begrijp het wel, maar ben bang dat we hierdoor nooit een situatie krijgen dat Lewis en Max op hetzelfde moment in een team tegen elkaar komen. Lewis zal ook hierna zeggen: ‘Als ik hier nog twee titels win, waarom zou ik me daarna zoek laten rijden door dat jong?’ En als Lewis weggaat en Max pakt titels, zal het zijn: ‘ja, hij heeft kampioenschappen gewonnen, maar nooit in dezelfde auto tegen mij gereden’. Lewis heeft in de hand dat Max hem nooit in dezelfde auto zal verslaan.”

Heeft Räikkönen nog toekomst bij Ferrari? Foto: Sutton Images.

Dan Ferrari, als jij het voor het zeggen had, wat zou je doen?
“Räikkönen heeft de gave dat ie altijd als het spannend wordt dat extra stapje kan maken. Hij rijdt nu ook weer een hele goede reeks, vind ik, maar bij Ferrari vind ik wel dat als je een parel als Leclerc in je programma hebt, je nu meer dan ooit reden hebt er eens voor te gaan. In die zin is de keuze breder dan Räikkönen of Leclerc. Als Ferrari hem nu niet neemt, is dat hele opleidingsprogramma van ze feitelijk ook waardeloos. Dan kun je in mijn optiek straks ook niet meer zeggen, als ze Leclerc eerst nog twee jaar elders laten rijden, ‘die komt uit het Ferrari-programma’. Bullshit.”

Ricciardo lijkt geen andere opties te hebben dan Red Bull. Foto: Sutton Images.

Tot slot Red Bull en Ricciardo. Die gesprekken duren ook lang. Wat moeten we daar van maken?
“Zoals ik bij Lewis riep: als het om details gaat, gaat het maar om één ding: geld. Want waar moet Ricciardo nu nog naartoe? Renault heeft al gezegd de komende jaren niet zoveel neer te willen tellen voor een coureur. En inmiddels zit Ricciardo met een bedrag in z’n hoofd van vijftien miljoen. Ik denk dat Ricciardo er heel verstandig aan doet bij Red Bull te blijven, maar Ricciardo wil meer geld en Red Bull heeft altijd vastgehouden aan het punt niet te veel te betalen. Zelfs Vettel, in zijn kampioenschapsjaren, kreeg ‘maar’ – dat is een dikke ‘maar’ hè – acht miljoen. Maar Red Bull betaalt wél hele hoge bonussen. Een zege is cashen. Podium, pole, titel: cashen. En ja, Red Bull heeft wellicht – de details weten we niet – de knip getrokken voor Max. Maar dat is ook omdat ze hem eerst de Red Bull-familie moesten binnenhalen en vervolgens werden er toen hij in de Formule 1 zat allerlei dingen geroepen en wisten ze dat anderen naar hem keken, dan wil je zo iemand vastleggen. Als het dan geld kost, neem je dat risico. En als het goed is, betaalt dat zichzelf terug.”