Paul Stoddart kraakt bandenregel
Minardi-teambaas Paul Stoddart haalt weer eens keihard uit naar de FIA, en dan vooral naar FIA-voorzitter Max Mosley. Molsey stelde onlangs dat de bandenveiligheid een verantwoordelijkheid is voor de teams en de bandenfabrikanten.
Stoddart neemt ferm afstand van de huidige regels die er in voorzien dat er tijdens de race geen banden mogen worden vervangen, tenzij kan worden aangetoond dat er sprake is van een gevaarlijke situatie. ,,We gaan potentieel de gevaarlijkste race van het jaar meemaken’’, zegt de Australiër, tevens werkgever van de Nederlander Christijan Albers. ,,Ik heb publiekelijk verklaard dat ik het niet eens ben met de huidige regels, omdat ik niet een van de verantwoordelijken wens te zijn als er hier in Amerika’s een ernstig, dan wel dodelijk ongeluk plaats heeft.’’ De ophef rond de bandenregels is ontstaan na het ongeval van Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de Grand prix van Europa, eind mei. De Fin wilde zijn ‘vierkante’ rechter voorwiel niet verwisselen, hetgeen resulteerde in een kapotte rechter voorwielophanging. Raikkonen bleef ongedeerd, maar Stoddart vreest dat het de volgende keer minder goed afloopt. Waar Stoddart vooral tegenaan hikt is het feit dat, mocht een coureur zijn beschadigde band wisselen, een jury na de race gaat bekijken of die beslissing terecht was. Maar er is meer: ,,Deze maatregel is ingevoerd onder het mom van veiligheidsmaatregel. Maar hoe kun je in dit geval nu spreken van veiligheid? Mocht er nog eens een ongeval gebeuren dat, God verhoede het, slecht afloopt, dan zijn er juridische stappen denkbaar, waarbij een overkoepelend orgaan als de FIA er niet zomaar mee weg komt. En dan komt de schuld bij een zeker iemand te liggen. Niet bij de FIA, maar bij Max.’’ Hij vervolgt: ,,Stel dat er onlangs nou eens als gevolg van een defecte band een wagen over de hekken in het publiek zou zijn ingedoken, met doden en gewonden. Zouden we deze discussie dan ook nog hebben? Nee. De FIA zou de regels terstond hebben veranderd.’’ Toch heeft de FIA recent ingegrepen. De wedstrijdleiding heeft de mogelijkheid een coureur die rondrijdt met een ‘gevaarlijke band’ binnen te halen, met de zwarte vlag voorzien van een oranje bullet. ,,Ik zal je zeggen waarom ze dat nooit zullen doen’’, beweert Stoddart. ,,Stel je eens voor, het is de regel van max en Charlie Whiting, de koersdirecteur, haalt de leider van de race met nog een ronde te gaan naar binnen. Je zou de grootste zaak voor het Hof van Beroep krijgen sinds mensenheugenis.’’