Ferrari maakt de hooggespannen verwachtingen nog niet waar. Het wil de strijd aangaan met Mercedes, maar blijft het antwoord schuldig op de eis van topman Sergio Marchionne dat er gewonnen moet worden. Zelfs als beide Mercedessen uitvallen, moet het de zege aan een ander laten. Toch zit teambaas Maurizio Arrivabene comfortabel in de schopstoel.

Dit is je tweede jaar als teambaas van Ferrari. Is de structuur nu op orde of zijn er nog schakels die ontbreken waarmee je het team gauw hoopt te versterken?
“Onze structuur is nog heel vers en er zijn nogal wat mensen die voor het eerst hun functie bekleden, dus het is nodig om ervaring op te doen. De synergie moet nog groeien, maar ik heb een rotsvast vertrouwen in deze samenstelling en ik geloof absoluut niet dat dit het moment is om veranderingen door te voeren. Nu we tot het uiterste gaan om de prestaties te verbeteren, zullen veranderingen eerder contraproductief uitpakken.”

Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene aan het werk tijdens de GP in Rusland.

Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene aan het werk tijdens de GP in Rusland.

Het is de vraag of jullie de tijd krijgen om ervaring op te doen. Ferrari-president Sergio Marchionne voert de druk op het team op.
“Dat hoort erbij. Als je deze baan accepteert, moet je met de druk kunnen omgaan. Bij een ander team zal de druk wat minder zijn, maar het mooie aan werken voor een groot team – en zeker voor Ferrari – is dat je bij winst in de zevende hemel belandt. De keerzijde is dat bij verlies het leed groter is. Wat de president betreft, zou ik me meer zorgen maken als hij onder de radar blijft, geen doelen stelt en zich afzijdig houdt van de dagelijkse praktijk bij het team. Ik werk al 25 jaar in de Formule 1 en heb nog nooit een Ferrari-president horen zeggen: ‘Jongens, doe wat jullie willen en als jullie tweede worden, is dat ook mooi.’ Nee, een Ferrari-president hoort te zeggen dat we moeten winnen! En afgezien daarvan is onze president een groot fan van het team, dus soms hoor je de president praten en soms de tifoso.”

Ondanks die kwarteeuw Formule 1 is dit je eerste baan binnen een team, want je stond altijd aan de sponsorkant als Marlboro-man. Kom je daardoor voor verrassingen te staan?
“Gelukkig werkte ik in mijn vorige baan intensief samen met Ferrari. Daardoor kende ik veel mensen in het team, zodat er geen verrassingen voor mij waren in Maranello. Wel wist ik dat de uitdaging krankzinnig was, maar ik kon me niks mooiers voorstellen dan werken voor Ferrari. Daarom geef ik 150 procent voor het team, als teambaas én als Italiaan.”

We zijn pas op iets meer dan een kwart van het seizoen en Nico Rosberg heeft al een enorme voorsprong op de Ferrari-coureurs. Geloof je nog in de titel en vind je dat jullie elke race voor de punten moeten gaan, of kun je beter alles op alles zetten op circuits die Ferrari liggen om nog wat moois uit een verloren seizoen te halen?
“Het zit niet in het DNA van Ferrari om de titel na een handvol races op te geven. Zolang het mathematisch mogelijk is om wereldkampioen te worden, geven wij niet op. Er zijn ook helemaal geen aanwijzingen dat de auto niet competitief is. De resultaten doen de SF16-H simpelweg geen recht. Nee, wij blijven vechten zolang het behalen van de titel mogelijk is, anders zouden we Ferrari niet zijn!”

Dit is een voorproefje uit het magazine. Meer lezen? Formule 1 editie 8/9 ligt nu in de winkel of bestel hem online!