Waar de één na de andere grote autofabrikant toetreedt tot de Formule E en zelfs Ferrari nog weleens openlijk flirt met de elektrische raceklasse, ziet Red Bull-topman Helmut Marko een overstap van zijn team nooit gebeuren. “Wij zijn racepuristen. De auto’s zijn eigenlijk gewoon Formule 3-wagens met een 400 kilo zware batterij.”

Lees ook: Weblog: Waar de Formule 1 steken laat vallen, plukt Formule E de vruchten

Ook Marko ziet gerenommeerde racenamen en fabrikanten als Porsche en Mercedes de overstap maken. “In het begin lagen de kosten nog rond acht miljoen, nu is het al meer dan twintig miljoen. En met die grote namen zal het alleen maar meer worden”, aldus Marko tegen Autosport. “En er kan maar één winnen. Als de budgetten stijgen naar veertig of vijftig miljoen, maar een van die fabrikanten straks nou eenmaal als vijfde of zesde eindigt, dan zal de euforie snel verdwijnen”, meent Marko die ook betwijfelt of de snelste coureur wint.

“Het gaat er niet om wie de snelste coureur is, er moet veel meer energie bespaard worden dan in de Formule 1 of in andere raceklassen. Ze zijn zó langzaam. Maar ja, het ziet er mooi uit in de smalle, bochtige straten van grote steden”, zegt Marko die daarmee naar eigen zeggen ook de kracht benoemt van de Formule E. “Daar zit het grote voordeel: het is prachtige marketing. Vraag je vriendin maar: wil je naar Spa of naar New York? De Formule E komt naar de mensen toe, dat is het idee.”

Lees ook: Preview Formule E: Elektrische klasse klaar voor nieuw tijdperk

Foto: Sutton Images