Het is al snel duidelijk dat Fernando Alonso de sterkste coureur is op het circuit van Magny-Cours. Na enkele ronden heeft de Spanjaard al een behoorlijke voorsprong. In het vervolg van de race komt zijn koppositie geen moment in gevaar. Dit keer kan zijn gehele hand de lucht in bij het vallen van de finishvlag, het is namelijk zijn vijfde zege van het seizoen. Kimi Raikkonen en Michael Schumacher volgen op gepaste afstand. Meteen bij de start neemt de pole-sitter het heft in handen. Zoals wel vaker dit seizoen profiteert hij optimaal van het uitstekende startmechanisme van de Franse renstal. Om er daarna meteen als de spreekwoordelijke haas vandoor te gaan. Terwijl Christian Klien dan al uit zijn bolide gestapt is en Kimi Raikkonen in de sandwich bij de Sauber-coureurs zit, loopt de voorsprong van Alonso aan het einde van de vijfde ronde al op naar zeven seconde.

Als het bal van de pitstops geopend is, blijkt tot overmaat van ramp voor de concurrentie ook nog eens dat de Spanjaard niet de lichtste van de toppers is. Trulli en Schumacher komen tegelijk binnen in het gevecht om de tweede plek. De Italiaan blijft twee tellen langer stilstaan, waarna hij achter de Ferrari weer terugkeert op het circuit.

Twee ronden later komt de leider van de race binnen. Zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella heeft dan al een hachelijk moment achter de rug. Als hij binnenkomt voor zijn eerste geplande pitstop – één ronde voor die van Alonso – blijkt de tankslang niet goed te werken. Snel wordt er gewisseld, waarna de Italiaan zijn weg kan vervolgen. Als Fernando Alonso binnenkomt pakt de crew meteen de reserveslang. Er zijn dit keer geen problemen en snel is de leider van de race weer buiten.

Als hij de volgende ronde doorkomt is de naam Schumacher van zijn pitbord verdwenen. De naam van Kimi Raikkonen is ervoor in de plaats gekomen. Het verschil met de nummer twee blijft echter onverminderd groot. Kleiner dan tien seconden wordt de marge niet met de Fin, die duidelijk een andere strategie hanteert. Daarachter is het Juan Pablo Montoya, die vijf ronden na de Renault-coureur zijn pitstop maakt en vlak voor de Ferrari van Schumacher zijn weg vervolgt.

Ook Takuma Sato vervolgt zijn weg, maar niet nadat hij in de Adelaide-hairpin meters te ver doorschiet bij een poging om Jarno Trulli in te halen. De Japanner verliest enkele posities en dit incident is het begin van een zeer teleurstellende twee helft van zijn race, waarin hij nogmaals een bezoek aan de grindbak zal brengen. Twee ronden later maakt Kimi Raikkonen zijn eerste stop, de race is dan al bijna halverwege. De geleden schade voor zijn slechte startpositie is dan al bijna hersteld.

De volgorde na de stop van de Fin is als volgt: Alonso leidt, voor Raikkonen, Montoya en Schumacher. Aan deze volgorde verandert niks na het tweede bezoek aan de pit van de Duitser. Voor Minardi veranderen er in korte tijd wel een hoop dingen. Patrick Friesacher kampt met een lekke band en zet zijn bolide in de Adelaide-hairpin aan de kant. Vlak daarna is het ook over voor Christijan Albers.

Waar hij er in het begin na een goede start nog in slaagt om de Jordan van Tiago Monteiro dertien ronden achter zich te houden, haalt hij net als zijn teamgenoot het einde van de race niet. De oorzaak is nog onduidelijk, misschien een lekke band, maar in de snelle bocht voor het rechte stuk komt de Nederlander hard in aanraking met de bandenstapels. Op het eerste gezicht lijkt één van de achterbanden lek te zijn, het is alleen onduidelijk of dit voor of na de impact is gebeurd.

Na opnieuw een pitstop van raceleider Alonso kabbelt de race rustig voort, totdat Mark Webber Juan Pablo Montoya inhaalt en zich ontdoet van zijn ronde achterstand op de McLaren-coureur. Het blijkt een teken aan de wand te zijn, de Colombiaan kampt met hydraulische problemen en nog voordat hij zijn bolide aan de kant zet is Michael Schumacher hem voorbij.

Veel valt er daarna niet meer te beleven in het laatste stadium van de race. Schumacher, Raikkonen en Alonso komen in deze volgorde nog even naar de pit voor de laatste druppels benzine. Dat is ook het plan van Giancarlo Fisichella, die de druk daarvoor nog even opschroefde bij ’Der Michael’. Tijdens zijn pitstop slaat zijn motor af, waardoor hij nogmaals enkele posities verliest.

Problemen heeft Fernando Alonso in het geval niet. Voor het oog van duizenden medewerkers van Renault rijdt de wk-leider over de finishlijn. Vervolgens moet er een kleine twaalf seconden gewacht worden op Kimi Raikkonen en bijna anderhalve minuut op Michael Schumacher, die als laatste in dezelfde raceronde als de winnaar finisht. Jenson Button profiteert van het ongemak bij Sato en Fisichella waardoor hij met zijn vierde plek de eerste BAR-punten van 2005 in de wacht sleept. De als tweede gestarte Jarno Trulli komt als vijfde over de streep, voor Giancarlo Fisichella. Ralf Schumacher en Jacques Villeneuve – die zich beiden vrij onopvallend over het Circuit de Nevers begaven – pakken de laatste wk-punten.