De Grand Prix van Hongarije staat voor de deur, het bochtige circuit net buiten Boedapest gelegen is opvallend geliefd onder de coureurs. Als laatste race voor de zomerstop, is het voor alle teams belangrijk de punten te pakken om met vertrouwen de rustperiode in te gaan. 

De Hongaarse Grand Prix is alweer de elfde van 2017, dit seizoen lijkt voorbij te vliegen, zegt Sergio Pérez. “Het gaat allemaal zo snel! Het voelt als gisteren dat we in Melbourne de eerste race reden, en nu staat de zomerstop alweer voor de deur. Ik ben blij met de eerste helft van het jaar, de auto doet het goed en ik ben tevreden met mijn eigen prestaties.”

Dat de zomerstop een welkome verschijning midden in het seizoen is, is teamgenoot Esteban Ocon het wel met Pérez eens. “Ik kijk uit naar de zomerstop, even mijn batterij opladen. Het is een druk seizoen, waardoor je nauwelijks even tijd krijgt om uit te hijgen.”

Beide Force India-coureurs kijken uit naar de race op de Hungaroring. “Het is absoluut mijn favoriete circuit”, zegt Ocon enthousiast. “Ik heb goede herinneringen aan de Hungaroring, ik heb hier meerdere overwinningen gehaald in de GP3 en Formule 3. Er zit een goede flow in het circuit.” Maar veel ruimte voor inhalen is er niet volgens Pérez. “We moeten er goed bij zijn in de kwalificatie, anders wordt het op zondag moeilijk voor ons.”

Op Silverstone moest Alonso 30 plaatsen gridstraf incasseren, en startte hij vanaf de laatste plek

De Hungaroring biedt ook nieuwe kansen voor McLaren en Fernando Alonso, die eerder al bekendmaakte dat de gridstraf die hij ontving in Engeland, puur strategisch was om een goede en betrouwbare auto te kunnen neerzetten in Hongarije. “Dit circuit is een kans voor ons, omdat het niet zoveel van de krachtbron van de auto vraagt. Het is een kort en bochtig circuit, waarbij je echt op het chassis van de auto vertrouwt.”

Een mogelijkheid voor Stoffel Vandoorne om zijn eerste punten van het seizoen te pakken. “Het is een technisch circuit, dat honderd procent inzet van de coureur vraagt. Ik heb het gevoel dat mijn weekenden beter bij elkaar komen, we blijven hard werken, maar ik hoop dat dat harde werken zich nu gaat uitbetalen.”

De coureurs van Toro Rosso hebben goede herinneringen aan de Hungaroring. Voor Daniil Kvyat betekende het zijn eerste podium in de Formule 1, in 2015. “Het voelt goed terug te keren naar Hongarije, het is een erg nauw circuit, vergelijkbaar met Monaco. De sfeer is hier altijd goed en de tribunes zitten altijd vol met fans.” Ook Carlos Sainz kijkt tevreden terug op zijn eerdere prestaties in Hongarije. “Vorig jaar reed ik de perfecte ronde tijdens de tweede deel van de kwalificatie, en stond opeens op P4. Toen mocht ik, tot mijn eigen verbazing, door naar Q3 en eindigde op een zesde plek. Dat was echt fantastisch!”

De natte kwalificatie van Carlos Sainz in 2016

De overstap van het snelle en vlotte Silverstone, naar de bochtige en korte Hungaroring is voor Romain Grosjean geen probleem. “Doordat ik al een aantal jaar in de Formule 1 meerijdt, ken ik alle circuits goed. Zelfs als twee circuits zo verschillend zijn, de omschakeling is makkelijk te maken.” Een circuit als de Hungaroring vraagt wel veel van de remmen, iets waar Haas al het hele seizoen problemen mee heeft. Kevin Magnussen lijkt er nog niet op gerust te zijn: “We werken nog steeds aan de remmen, in Silverstone hebben we getest met remmen van Carbon Industries en Brembo. Beide hadden goede en slechte punten, dus hier moeten we nog goed naar kijken.”

Ook voor Renault biedt de Hungaroring kansen om de stijgende lijn voort te zetten. “De nieuwe vloer die op de auto zat in Silverstone deed het goed en gaf de auto echt een boost”, zegt Nico Hülkenberg tevreden. “Een zesde plaats was goed voor het team, een beloning voor het harde werk dat zij hebben geleverd.” De nieuwe vloer wordt in Boedapest ook op de auto van Jolyon Palmer gemonteerd. “Ik heb met de nieuwe vloer getest tijdens de vrije training en kijk ernaar uit om ermee te racen in Hongarije. Silverstone was echt een dieptepunt, door niet te kunnen starten. Hongarije wordt hopelijk beter.”

Jolyon Palmer moest de Grand Prix van Engeland aan zich voorbij laten gaan door technische problemen, terwijl teamgenoot Hülkenberg de beste race van het seizoen reed voor Renault