Slechts drie dagen na de Engelse Grand Prix waren de teams vandaag alweer aan het werk in Jerez. Daarbij was het Ralf Schumacher die de Spaanse baan als snelste rondde. BAR’s Jenson Button eindigde daar vlak achter als tweede. De dag verliep echter niet geheel probleemloos voor de de jongste Schumacher. Al vroeg in de ochtend verloor hij de controle over de Toyota TF105, waardoor het testprogramma van de Duitser een kleine vertraging opliep. Toch maakte hij uiteindelijk nog 54 omwenteling en klokte hij met een 1:17.633 de beste dagtijd.

Toyota’s Olivier Panis en BMW-Williams’ Antonio Pizzonia kenden eveneens problemen. De woensdag van Panis en Pizzonia, die als enigen in actie kwamen met een V8-krachtbron, verliep daarentegen een stuk dramatischer. Voor de Fransman zat de dag er al voor de middag op, terwijl ook de Braziliaan niet veel kilometers maakte. Overigens testten Toyota en BMW vandaag voor het eerst met een 2,4-liter achtcilinder.

Toch kijkt technisch directeur Mike Gascoyne met een tevreden gevoel terug op de dag. ,,Dit was pas de eerste keer dat de motor in een bolide was gemonteerd”, aldus de Brit tegenover Autosport-Atlas. ,,We hebben hem nog nooit getest. En tot nog toe gaat het eigenlijk best goed. Van de vibratieproblemen die we op de testbank ondervonden, hadden we vandaag geen last. Vanaf nu zullen we tijdens elke testdag met één V8-bolide aantreden.”

Bij de combinatie BMW-Williams zal men ongetwijfeld met een minder voldaan gevoel terugdenken aan deze woensdag. De monteurs waren tot diep in de nacht (van dinsdag op woensdag) bezig om de V8-unit in de huidige bolide te monteren. Veel eer van hun werk hadden ze niet, want al na vier ronden gaf de krachtbron de geest. Toch zat de dag er voor Pizzonia, die de achtcilinder aan de tand mocht voelen, er toen nog niet op.

Tweede testpiloot Nico Rosberg werd onwel, waarop Jungle Boy het stuurtje van de FW27 met V10 na de lunch overnam van de jonge Duitser. Daarnaast kon de renstal uit het Engelse Grove ook al niet beschikken over racer Mark Webber. De Australiër brandde tijdens de Franse Grand Prix zijn rechterheup, nadat een onderdeel in de cockpit losraakte en alsmaar langs zijn heup schuurde. Om de wond te laten genezen, besloot hij deze week niet testen.

Toch was het geen V8 die vandaag voor het nodige vuurwerk zorgde. De V10-motor van McLaren-rijder Juan Pablo Montoya (achtste) gaf er op spectaculaire wijze al vrij snel de brui aan. De winnaar van afgelopen zondag draaide dan ook slechts 26 ronden. Het was echter niet alleen kommer en kwel wat de klok sloeg op de Spaanse testbaan: Saubers Felipe Massa (vierde)kende bijvoorbeeld een vrijwel probleemloze dag.

De tijden:

1. R.Schumacher, Toyota (M) 1:17.633 54

2. Button, BAR-Honda (M) 1:17.733 77

3. Montagny, Renault (M) 1:17.765 69

4. Massa, Sauber-Petronas (M) 1:18.000 78

5. Fisichella, Renault (M) 1:18.069 75

6. Davidson, BAR-Honda (M) 1:18.428 63

7. Liuzzi, Red Bull-Cosworth (M) 1:18.449 82

8. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:18.648 26

9. Wurz, McLaren-Mercedes (M) 1:18.712 89

10. Zonta, Toyota (M) 1:18.759 42

11. Klien, Red Bull-Cosworth (M) 1:19.010 81

12. Rosberg, Williams-BMW (M) 1:19.510 39

13. Panis, Toyota (M) 1:22.422 22

14. Pizzonia, Williams-BMW (M) 1:30.663 15

PPB