Rechter helpt Minardi
Minardi heeft toestemming gekregen van de rechter in Melbourne om zaterdag toch met twee oude auto’s te gaan rijden. Vandaag echter bleven de wagens van Christijan Albers en Patrick Friesacher in de garage.
Christijan Albers had zijn Formule 1-debuut ongetwijfeld iets anders voorgesteld. Sterker, de Nederlandse Formule 1-coureur heeft in Melbourne nog geen meter gereden. Maar er is hoop. Teambaas Paul Stoddart stapte vandaag naar de rechter om af te dwingen dat hij zijn oude auto’s uit 2004 mag inzetten. Stoddart heeft daar sinds de invoering van de nieuwe regels in september vorig jaar steeds op aangestuurd. Zijn team zou niet in staat zijn tijdig een nieuwe auto te bouwen. Rechter Justice Hapersberger – van het Hooggerechtshofvan de staat Victoria -geeft hem voorlopig gelijk. Een voorlopig arrest dus. Zaterdagmiddag kwart over twee volgt er een tweede zitting, waarin ook de FIA zal worden gehoord. Dan wordt bepaald of Minardi met diezelfde oude wagens aan de race mee mag doen.
Wat zich in Melbourne afspeelt kan gerust een soap worden genoemd. Eentje van bedenkelijk niveau. Aanvankelijk was Ferrari ‘de kwade genius’. Teambaas Paul Stoddart had alleen nog een handtekening van Jean Todt nodig om zijn wagens van 2004 de baan op te laten gaan. Pas om vijf voor elf, vijf minuten voor het begin van de eerste vrijdagsessie, kreeg Stoddart de teambaas van Ferrari eindelijk te spreken. Todt liet Stoddart vervolgens weten eerst ruggespraak te willen houden met Ferrari’s advocaten in New York alvorens zijn krabbel te zetten op het document, waarin alle teams Stoddart toestemming geven zijn oude auto’s in te zetten. Een document dat overigens dateert van 24 september vorig jaar, en in het geval van Jordan en Red Bull Racing nog is ondertekend door de oude teambazen Eddie Jordan en Tony Purnell (Jaguar).
Dus bleven de Minardi’s van Albers en zijn teamgenoot Patrick Friesacher tussen elf en twaalf waar ze al stonden: in de garage. Maar even na twaalven toonde Paul Stoddart alsnog trots een brief van Ferrari met de handtekening van Todt. Ferrari ging akkoord, onder de voorwaarde dat het document met de handtekeningen van Jordan en Purnell bindend zou zijn. Waarna Stoddart snel een rondje langs alle teambazen maakte om nogmaals alle handtekeningen op te halen.
Zodoende leek de weg vrij voor Minardi om de tweede sessie tussen twee en drie alsnog te gaan rijden, ware het niet dat dit keer de wedstrijdleiding roet in het eten gooide. ‘The stewards of the meeting’ oordeelden dat de twee Minardi’s niet aan de technische regels voldoen en er geen uitzondering gemaakt kan worden voor één van de deelnemers. Met andere woorden: regels zijn regels. Ook voor Minardi.
Terwijl hij verbaal van Jean Todt weinig heel liet (,,Ferrari maakt de sport kapot, Todt speelt op de man’’), zei Paul Stoddart tegen FORMULE 1 voor de beslissing van de stewards nog wel begrip op te kunnen brengen. Waarna hij in allerijl naar de rechtbank vertrok om het besluit van de wedstrijdleiding aan te vechten. ,,Ik heb geen idee wat daar uitkomt. Als we niet winnen, gaan we proberen vanavond de auto’s om te bouwen en alsnog aan te passen, zodat ze aan de regels van 2005 voldoen. We hebben wat onderdelen bij ons voor de nieuwe wagen, maar die zijn nog niet getest. Het ergste van alles vind ik het voor Christijan en Patrick. Die jongens wachten hun hele leven op dit moment en dan dit. Krankzinnig.’’
Christijan Albers bleef na afloop van de tweede sessie opmerkelijk rustig onder de situatie. ,,Ik kan wel heel boos gaan zitten zijn, maar dat helpt toch niets. Voor mijn gevoel verliezen we niet zoveel. Die twintig rondjes halen we morgen wel in. Kijk, aan de ene kant vormen we met deze oude auto voor niemand een bedreiging, dus hadden ze ons net zo goed wel kunnen laten rijden. Aan de andere kant: regels zijn regels.’’
Albers kan zaterdagmorgen om negen uur dus wel de baan op. Of hij zondagmiddag om twee uur ook daadwerkelijk aan de start verschijnt is aan de rechter.
Christijan Albers had zijn Formule 1-debuut ongetwijfeld iets anders voorgesteld. Sterker, de Nederlandse Formule 1-coureur heeft in Melbourne nog geen meter gereden. Maar er is hoop. Teambaas Paul Stoddart stapte vandaag naar de rechter om af te dwingen dat hij zijn oude auto’s uit 2004 mag inzetten. Stoddart heeft daar sinds de invoering van de nieuwe regels in september vorig jaar steeds op aangestuurd. Zijn team zou niet in staat zijn tijdig een nieuwe auto te bouwen. Rechter Justice Hapersberger – van het Hooggerechtshofvan de staat Victoria -geeft hem voorlopig gelijk. Een voorlopig arrest dus. Zaterdagmiddag kwart over twee volgt er een tweede zitting, waarin ook de FIA zal worden gehoord. Dan wordt bepaald of Minardi met diezelfde oude wagens aan de race mee mag doen.
Wat zich in Melbourne afspeelt kan gerust een soap worden genoemd. Eentje van bedenkelijk niveau. Aanvankelijk was Ferrari ‘de kwade genius’. Teambaas Paul Stoddart had alleen nog een handtekening van Jean Todt nodig om zijn wagens van 2004 de baan op te laten gaan. Pas om vijf voor elf, vijf minuten voor het begin van de eerste vrijdagsessie, kreeg Stoddart de teambaas van Ferrari eindelijk te spreken. Todt liet Stoddart vervolgens weten eerst ruggespraak te willen houden met Ferrari’s advocaten in New York alvorens zijn krabbel te zetten op het document, waarin alle teams Stoddart toestemming geven zijn oude auto’s in te zetten. Een document dat overigens dateert van 24 september vorig jaar, en in het geval van Jordan en Red Bull Racing nog is ondertekend door de oude teambazen Eddie Jordan en Tony Purnell (Jaguar).
Dus bleven de Minardi’s van Albers en zijn teamgenoot Patrick Friesacher tussen elf en twaalf waar ze al stonden: in de garage. Maar even na twaalven toonde Paul Stoddart alsnog trots een brief van Ferrari met de handtekening van Todt. Ferrari ging akkoord, onder de voorwaarde dat het document met de handtekeningen van Jordan en Purnell bindend zou zijn. Waarna Stoddart snel een rondje langs alle teambazen maakte om nogmaals alle handtekeningen op te halen.
Zodoende leek de weg vrij voor Minardi om de tweede sessie tussen twee en drie alsnog te gaan rijden, ware het niet dat dit keer de wedstrijdleiding roet in het eten gooide. ‘The stewards of the meeting’ oordeelden dat de twee Minardi’s niet aan de technische regels voldoen en er geen uitzondering gemaakt kan worden voor één van de deelnemers. Met andere woorden: regels zijn regels. Ook voor Minardi.
Terwijl hij verbaal van Jean Todt weinig heel liet (,,Ferrari maakt de sport kapot, Todt speelt op de man’’), zei Paul Stoddart tegen FORMULE 1 voor de beslissing van de stewards nog wel begrip op te kunnen brengen. Waarna hij in allerijl naar de rechtbank vertrok om het besluit van de wedstrijdleiding aan te vechten. ,,Ik heb geen idee wat daar uitkomt. Als we niet winnen, gaan we proberen vanavond de auto’s om te bouwen en alsnog aan te passen, zodat ze aan de regels van 2005 voldoen. We hebben wat onderdelen bij ons voor de nieuwe wagen, maar die zijn nog niet getest. Het ergste van alles vind ik het voor Christijan en Patrick. Die jongens wachten hun hele leven op dit moment en dan dit. Krankzinnig.’’
Christijan Albers bleef na afloop van de tweede sessie opmerkelijk rustig onder de situatie. ,,Ik kan wel heel boos gaan zitten zijn, maar dat helpt toch niets. Voor mijn gevoel verliezen we niet zoveel. Die twintig rondjes halen we morgen wel in. Kijk, aan de ene kant vormen we met deze oude auto voor niemand een bedreiging, dus hadden ze ons net zo goed wel kunnen laten rijden. Aan de andere kant: regels zijn regels.’’
Albers kan zaterdagmorgen om negen uur dus wel de baan op. Of hij zondagmiddag om twee uur ook daadwerkelijk aan de start verschijnt is aan de rechter.