Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz vindt dat de Formule 1 de verkeerde weg is ingeslagen met de regelwijzigingen voor 2014. In zijn ogen loopt de sport het risico het predicaat ‘koningklasse’ te verliezen.

Gevraagd door het Oostenrijkse Kurier wat hij aan de Formule 1 zou veranderen als hij en zijn energiedrankproducent Red Bull het voor het zeggen zouden hebben, spreekt Mateschitz (rechts op de foto) duidelijke taal: “Ik zou ervoor zorgen dat de Formule 1 weer wordt wat het hoort te zijn: de koningsklasse van de autosport.”

Hoewel Mateschitz het niet met zoveel woorden zegt, hint hij er naar dat de Formule 1 dat door de invoering van het nieuwe reglement namelijk niet meer is. “De Formule 1 is er niet om records neer te zetten voor zuinig omgaan met brandstof, net zoals het niet zo hoort te zijn dat je tijdens een race op fluistertoon met elkaar kan spreken en de boordradio en piepende banden het luidste zijn wat je hoort.”

“Daarnaast vind ik het belachelijk dat we tegenwoordig een seconde trager zijn dan vorig jaar”, vervolgt de Oostenrijker, die vindt dat de Formule 1 er ook in vergelijking met de GP2 niet goed op staat: “Het is bizar dat de GP2 – voor een fractie van de kosten – vrijwel net zo snel is en als klasse veel meer strijd en pure motorsport oplevert dan de huidige Formule 1.”

Grenzen
Mateschitz heeft dus flink wat te mopperen en waarschuwt zelfs dat het niet is uitgesloten dat Red Bull de Formule 1 de rug toekeert als de sport te zeer verandert. “En het gaat er daarbij niet om of het in financieel opzicht zinvol is mee te blijven doen of niet”, benadrukt hij. “Ik heb het dan meer over hoe fair de Formule 1 als sport blijft en hoe verstrekkend de politieke spelletjes zijn die er gespeeld worden.”

“Dat soort zaken geven de doorslag en er zijn duidelijke grenzen die in onze ogen niet overschreden dienen te worden”, besluit de eigenaar van het team dat op het moment zelf in een juridische strijd verwikkeld is met de FIA.

Na afloop van de Grand Prix van Australië werd Red Bull-coureur Daniel Ricciardo namelijk gediskwalificeerd vanwege discrepanties met de brandstoftoevoer, waarop Red Bull in beroep is gegaan. Volgens Mateschitz kan Red Bull in deze zaak echter absoluut zonder twijfel haar gelijk aantonen.