Red Bull en Renault willen ook F-duct
De F-duct blijft het tovermiddel in de Formule 1. Renault en Red Bull zijn de volgende teams die het ingenieuze foefje van McLaren willen namaken.
De F-duct is een speciale luchthapper die door de coureur bediend wordt en de luchtstroom naar de achtervleugel tijdelijk onderbreekt. Hierdoor is de topsnelheid aanzienlijk hoger.
De F-duct is afkomstig uit de koker van McLaren, maar inmiddels al door veel teams geïmiteerd. Eerder dit seizoen kwam Sauber met een eigen interpretatie van de F-duct op de proppen. In Sjanghai introduceerden Ferrari en Mercedes een variant op de speciale luchthapper. Ook Williams is ermee bezig, maar kwam door de problemen met het vliegverkeer niet in de gelegenheid het onderdeel op de baan te testen.
Het kopiëren van de F-duct is echter moeilijker dan het klinkt. Ferrari en Mercedes hebben het foefje nog niet goed aan de praat gekregen, nadat ook Sauber hier aanvankelijk moeite mee had.
Ondanks dat de RB6 ogenschijnlijk al de snelste bolide is, wil Red Bull deze toch met een F-duct uitrusten. Tijdens de volgende race, in Barcelona, moet het onderdeel op de RB6 zitten. "Als we het tenminste redden naar Europa", zegt Red Bull-teambaas Christian Horner tegen Motorsport.com. Net als iedereen heeft het Formule 1-circus namelijk last van het ontregelde vliegverkeer. Hierdoor komen de ontwikkelingsprogramma's van de teams onder een hevigere tijdsdruk te staan.
Motorsport bericht verder dat ook Force India bezig is om de VJM03 van een F-duct te voorzien. Daarnaast is ook Renault, zo meldt Autosport.com, van plan een F-duct op de auto te bouwen. Dit wordt echter geen klakkeloze kopie, maar een eigen variant. "We gaan die van McLaren namelijk niet zomaar kopiëren", zegt teambaas Eric Bouillier tegen Autosport.
"Het kan een goed idee zijn, maar we moeten eerst zeker weten dat we er iets aan hebben", vervolgt Bouillier. "We kijken naar verschillende oplossingen. Kopiëren van McLaren is zonde van de tijd, maar we denken wel aan eenzelfde concept."
Mercedes reed in Sjanghai voor het eerst met de F-duct, maar is van zins om het voor de race in Spanje nog te perfectioneren. De versie die Mercedes in China gebruikte is, volgens Motorsport-Total, namelijk niet door de coureur zelf te bedienen. Deze F-duct werkt automatisch en wordt ingeschakeld bij een bepaalde snelheid. Hierdoor is het minder effectief dan als de coureur het bedient.