Red Bull lijkt het vertrouwen in motorleverancier Renault compleet kwijt te zijn, terwijl de FIA volgens de kopstukken van het zelfs met stoppen dreigende team ook wel eens wat aan de regelgeving mag doen.

Dat Red Bull met stoppen dreigt, is op zich niet nieuw, maar dat het na één race van een nieuw seizoen al zover is, is wel opmerkelijk. Desalniettemin spreekt Helmut Marko, adviseur van het Formule 1-team én van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, klare taal: “De kans dat Dietrich er genoeg van krijgt als het zo doorgaat, is absoluut aanwezig”, zo wordt hij door meerdere publicaties geciteerd.

“Net als elk jaar zullen we ook in de zomer van 2015 de kosten weer tegen de baten opwegen en als we niet tevreden zijn met de uitkomst, behoort stoppen tot de mogelijkheden”, waarschuwt Marko, die naar het technische reglement – dat in 2014 ook al door Red Bull werd verfoeid – wijst als reden voor de onvrede: “De huidige V6-motoren passen totaal niet bij de Formule 1”, moppert Marko, die ‘dat ook zou zeggen als wij zouden winnen’.

Vooralsnog lijkt van winnen echter geen sprake, hetgeen volgens Marko en zijn collega-kopstukken komt door Renault, Red Bulls motorleverancier. “De Renault-krachtbron is bij lange na niet sterk genoeg en er is geen licht aan het eind van deze donkere tunnel zichtbaar”, zegt technisch directeur Adrian Newey met gevoel voor drama in gesprek met The Telegraph. Wat Newey verder tegenstaat, is dat Renault de door Red Bull aangeboden hulp bovendien niet wil aanvaarden. “En ik heb geen idee waarom niet”, verzucht hij.

Wie ook naar Renault wijst als schuldige voor Red Bulls problemen, is teambaas Christian Horner, die dat in duidelijke bewoordingen doet: “De driveability van de motor is een ramp”, foetert hij, verwijzend naar de in zijn ogen ellendige manier hoe de Franse V6 het (te geringe) vermogen omzet in aandrijving. “Zodra er om vermogen wordt gevraagd, wordt de auto onbestuurbaar.”.

De teleurgestelde Horner – die zich tegenover de BBC laat ontvallen dat hij ‘geen idee heeft hoe Renault het zo heeft kunnen ver****en’ – benadrukt dat Renault ‘wel heel snel met oplossingen moet komen’. “Want op het moment lijkt de motor zelfs achteruit te gaan. Frustrerend, zeker omdat de betrouwbaarheid ook niet best is en we 100 PK minder hebben dan Mercedes.”

Van een breuk met Renault wil Horner vooralsnog echter niks weten, maar hij wil ondertussen wel kwijt dat de FIA wel eens mag ingrijpen tegen de Mercedes-dominantie: “Toen wij telkens wonnen, hetgeen overigens met een kleinere marge gebeurde dan waarmee Mercedes nu wint, veranderde de FIA de regels continu. Alles wat onze bolides goed maakte, werd afgeschaft, dus het lijkt me hoog tijd dat de FIA nu ook ingrijpt. Mercedes heeft het natuurlijk gewoon geweldig gedaan, maar de huidige situatie is niet goed voor de Formule 1. De interesse zal snel afnemen als het zo doorgaat. De FIA kan de motorregels aangrijpen om de balans gelijk te trekken, dus het lijkt me een goed idee als ze daar eens naar gaan kijken.”