’Red Bull heeft zaakjes nog niet op orde’
Red Bull moet overwerken. Tenminste, als het op tijd klaar wil zijn voor de start van het seizoen. Vorig jaar kon de renstal verrassen bij de openingsrace, maar of dat nu gaat lukken is nog maar de vraag. De Oostenrijkers hebben zelfs een extra testsessie ingelast om de laatste plooien nog snel even glad te strijken. Een kleine twee weken voor de start van het Formule 1-seizoen leert Red Bull, het team waar niks te gek is en alles kan, de andere medaille van de sport kennen. Het team is er nog altijd niet in geslaagd om deze winter een Grand Prix-afstand af te leggen. Dan klinkt nog zorgelijker dan het al is, want de motoren moeten ook in 2006 twee Grand Prix-weekends meegaan.
Eigenlijk zou de voorbereiding op het seizoen al afgesloten moeten zijn, maar Red Bull heeft er in alle haast toch nog voor gekozen om deze week af te reizen naar Valencia. ,,Zo hebben we nog wat meer tijd, want er moeten nog wat problemen opgelost worden”, verklaart teambaas Christian Horner.
Dat er wel degelijk problemen zijn bij het team van David Coulthard en Christian Klien bewijst het feit dat Red Bull op één dag hooguit 175 kilometer af heeft gelegd. Andere teams daarentegen halen makkelijk het dubbele. Vooral Honda kan rekenen op een goede betrouwbaarheid, terwijl ook Renault zich nergens voor hoeft te schamen. De snelheid lijkt er overigens wel redelijk in de zitten, getuige Kliens rondetijden vorige week in Barcelona.
De grootste problemen betreffen nog altijd de koeling van de motor. Normaal gesproken heeft een V8-motor minder koeling nodig. Vandaar dat de radiatoren een stuk kleiner kunnen worden. Zo niet bij Red Bull, dat heeft besloten voorlopig te kiezen voor de oude koeling van de V10-krachtbron. Dit is besloten naar aanleiding van de verschillende blow-ups vroeg in de winter.
Als gevolg daarvan kon de renstal niet testen in Spanje, want een temperatuur boven de 15 graden Celsius vormde een zeer grote bedreiging voor de Ferrari-motor. Daarom werd ervoor gekozen om de testwerkzaamheden voort te zetten in Silverstone, waar het ’s winters koeler is dan in Spanje. ,,Het was voor ons gewoon niet mogelijk om op Jerez te testen”, verklaart de van McLaren overgekomen Adrian Newey in Auto, Motor und Sport.
Maar ook na vijf weken wachten op de nieuwe radiatoren en de daarbij behorende aërodynamische aanpassingen, zijn de problemen nog niet uit de wereld. In Barcelona kon het team na meer dan een maand eindelijk serieuze kilometers maken. Totdat de versnellingsbak en de koppeling roet in het eten begonnen te gooien. Als klap op de vuurpijl vertoonde ook de Ferrari-klantenmotor weer kuren, terwijl de besturing van de RB2 naar verluidt ook nog niet geheel optimaal is.
De tijd begint nu te dringen, want er zijn nog maar een paar dagen over voordat de koffers ingepakt moeten worden om naar Bahrein te gaan. ,,Iedereen in het team werkt voluit zodat we in Bahrein zo goed mogelijk voorbereid aan de start staan”, houdt Horner de moed er in.
KVN
Eigenlijk zou de voorbereiding op het seizoen al afgesloten moeten zijn, maar Red Bull heeft er in alle haast toch nog voor gekozen om deze week af te reizen naar Valencia. ,,Zo hebben we nog wat meer tijd, want er moeten nog wat problemen opgelost worden”, verklaart teambaas Christian Horner.
Dat er wel degelijk problemen zijn bij het team van David Coulthard en Christian Klien bewijst het feit dat Red Bull op één dag hooguit 175 kilometer af heeft gelegd. Andere teams daarentegen halen makkelijk het dubbele. Vooral Honda kan rekenen op een goede betrouwbaarheid, terwijl ook Renault zich nergens voor hoeft te schamen. De snelheid lijkt er overigens wel redelijk in de zitten, getuige Kliens rondetijden vorige week in Barcelona.
De grootste problemen betreffen nog altijd de koeling van de motor. Normaal gesproken heeft een V8-motor minder koeling nodig. Vandaar dat de radiatoren een stuk kleiner kunnen worden. Zo niet bij Red Bull, dat heeft besloten voorlopig te kiezen voor de oude koeling van de V10-krachtbron. Dit is besloten naar aanleiding van de verschillende blow-ups vroeg in de winter.
Als gevolg daarvan kon de renstal niet testen in Spanje, want een temperatuur boven de 15 graden Celsius vormde een zeer grote bedreiging voor de Ferrari-motor. Daarom werd ervoor gekozen om de testwerkzaamheden voort te zetten in Silverstone, waar het ’s winters koeler is dan in Spanje. ,,Het was voor ons gewoon niet mogelijk om op Jerez te testen”, verklaart de van McLaren overgekomen Adrian Newey in Auto, Motor und Sport.
Maar ook na vijf weken wachten op de nieuwe radiatoren en de daarbij behorende aërodynamische aanpassingen, zijn de problemen nog niet uit de wereld. In Barcelona kon het team na meer dan een maand eindelijk serieuze kilometers maken. Totdat de versnellingsbak en de koppeling roet in het eten begonnen te gooien. Als klap op de vuurpijl vertoonde ook de Ferrari-klantenmotor weer kuren, terwijl de besturing van de RB2 naar verluidt ook nog niet geheel optimaal is.
De tijd begint nu te dringen, want er zijn nog maar een paar dagen over voordat de koffers ingepakt moeten worden om naar Bahrein te gaan. ,,Iedereen in het team werkt voluit zodat we in Bahrein zo goed mogelijk voorbereid aan de start staan”, houdt Horner de moed er in.
KVN