Renault heeft voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco bevestigd dat het vanaf volgend jaar Toro Rosso van motoren gaat voorzien. De samenwerking met Red Bull wordt voortgezet.

Renault is al motorleverancier van Red Bull, met veel succes, en het is daarom niet verwonderlijk dat ook het juniorteam Toro Rosso met de Franse fabrikant in zee gaat.

“Het is logisch dat we onze samenwerking met Red Bull uitbreiden door ook Toro Rosso van motoren te voorzien, maar het was niet vanzelfsprekend”, zegt Jean-Michel Jalinier van Renault Sport. “We hebben goed gekeken naar wat het beste is voor alle partijen. Toro Rosso is een een gevestigd team, met goed personeel en goede faciliteiten dat regelmatig punten scoort. Behalve sportieve kansen biedt het ons de mogelijkheid om onze band met Red Bull te promoten.” 

Toro Rosso-teambaas Franz Tost verwelkomt Renault als nieuwe motorleverancier. “We kijken uit naar de samenwerking”, zegt hij. “Maar we willen ook graag Ferrari bedanken, dat ons sinds 2007 uitstekende motoren heeft geleverd. Het is belangrijk dat we vroeg duidelijkheid hebben over de toekomst, omdat ons interessante uitdagingen staan te wachten.” 

Nieuwe motoren

Volgend jaar gaat het motorreglement in de Formule 1 op de schop. De huidige 2,4-liter V8’s worden ingewisseld voor 1,6-liter V6-turbomotoren. Omdat Cosworth geen nieuwe motor ontwikkelt, blijven er nog maar drie motorleveranciers over: Renault, Ferrari en Mercedes. 

Behalve aan Red Bull levert Renault momenteel ook motoren aan Lotus, Williams en Caterham. De overeenkomst met Caterham wordt voorgezet. Die met Lotus en Williams zijn nog niet zeker. Renault ziet het namelijk niet zitten om het halve veld onder zijn hoede te nemen, het zou juist liever het klantenbestand terugbrengen. 

Naar verwachting stapt Williams over op Mercedes, dat naast het eigen fabrieksteam ook Force India en McLaren van motoren voorziet. McLaren stapt in 2015 over op Honda-krachtbronnen. Hoewel fabrikanten bereid moeten zijn om meerdere teams van motoren te zien, lijkt het erop dat de Japanners in hun eerste seizoen terug in de F1 het bij één team willen houden. 

Marussia, de enig overgebleven klant van Cosworth, schakelt waarschijnlijk over op Ferrari, dat naast het eigen team ook Sauber aandrijft. De voortzetting van die samenwerking is nog niet bevestigd, maar lijkt een formaliteit. Marussia is ook nog in gesprek met Mercedes, maar lijkt daar alleen kans te maken als de deal met Williams afketst.