Renault gaat ook in 2007 voor niets minder dan de wereldtitel. Aldus grote baas van het Renault Formule 1-team, Alain Dassas, vanmiddag tijdens de teampresentatie in The Factory in Amsterdam.Fernando Alonso is er niet meer bij, bandenpartner Michelin stapte op en ook trouwe geldschieter Mild Seven is vertrokken. Maar al die veranderingen hebben geen invloed op de gemoedstoestand van Renault. Met debutant Heikki Kovalainen denken de regerend wereldkampioenen uit Frankrijk het nieuwe supertalent alweer in huis te hebben, de standaardbanden van Bridgestone functioneren probleemloos en in de Nederlandse ING Bank werd een nieuwe hoofdsponsor aangetrokken.

,,De wereldtitels in 2005 en 2006 hebben Renault de status gegeven van een machtsfactor van belang in de Formule 1’’, aldus grote baas Alain Dassas, die bij de gelegenheid bevestigt dat Renault ook op de langere termijn in de Formule 1 actief wil blijven.. ,,We moeten die goede reputatie andermaal waarmaken. Ook met onze nieuwe partner ING. We vragen van onze technische staf en onze rijders niets minder dan dat we opnieuw om de titel kunnen strijden in 2007.’’ Teambaas Flavio Briatore beaamt die doelstelling: ,,Er zijn veel veranderingen bij ons, maar dat geldt voor vrijwel alle teams op de grid. Wij beschouwen dit niet als overgangsjaar. En daarom willen wij opnieuw uitblinken.''

De R27 is op een aantal fronten een verfijning van het ontwerp van zijn succesvolle titelwinnende voorgangers, de R25 en R26, zo stelt technisch-directeur Bob Bell ,,Het aërodynamisch pakket is verder verfijnd, waarbij we profijt hebben gehad van onze nieuwe, compactere versnellingsbak. De mechanische configuratie van de wielophanging is dezelfde gebleven, om de nieuwe Bridgestone-banden beter te leren kennen. Ik kan verder alleen maar zeggen dat het team enorm hongerig voor nieuw succes. De R27 weerspiegelt dat.’’

Achterin de wagen gaat de 2,4 liter V8 RS27 krachtbron schuil, een motor die valt onder de ‘engine freeze’ van de internationale autosportfederatie FIA. Het aggregaat heeft, zoals alle andere Formule 1-motoren, een toerenbegrenzing tot 19.000 toeren per minuut en is gebaseerd op de motor, zoals die tijdens de Grand Prix’ van China en Japan in 2006 werd gebruikt. ,,Dat heeft de ontwikkelingswerkzaamheden wel enigszins beïnvloed’’, zegt Renaults motorenbaas Rob White. ,,We hebben geen nieuwe motor ontworpen, zoals in voorgaande jaren, maar we hebben de bestaande krachtbron geoptimaliseerd. De RS27 bevat slechts 10 procent aan nieuwe onderdelen. Hoe dan ook blijft het een van de meest geavanceerde racemotoren ter wereld. En onze doelstelling was voor dit seizoen: nul procent defecten!’’

De R27 onderging zijn shakedown in Jerez op 17 januari, en heeft inmiddels meer dan 2000 kilometer op de teller staan. Waarbij Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen tot dusver verschoond bleven van serieuze (mechanische) defecten.