Renault heeft na onderzoek op de fabriek in Enstone toegegeven dat het team zelf de fout in ging bij de pitstops tijdens de Grand Prix van Spanje. Een dure fout, want dit kostte het team WK-punten.Een woordvoerder van de Frans/Engelse renstal heeft dit verklaard tegenover FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. In eerste instantie werd nog gedacht aan een technisch probleem met het Intertechnique-tanksysteem, maar dat bleek niet het geval te zijn.

,,We willen niet specifiek op de details ingaan, maar we zijn er achter gekomen dat wij iets niet goed hebben gedaan tijdens het bijtanken”, verklaart de zegsman.

Zondagavond stond de renstal nog voor een groot raadsel, vandaar dat er werd geopperd dat de auto mogelijk het probleem was. ,,Eerlijk waar, ik kan me niet herinneren wanneer we voor het laatst zo'n groot probleem hadden met bijtanken”, zei hoofdingenieur Alan Permane op de avond na de race.

,,Bij Heikki's (Kovalainen, red) pitstop ging er iets mis met de slang, er was ongeveer tien ronden benzine te weinig getankt. Dat zagen we onmiddellijk, omdat je zoiets altijd nagaat zodra de pitstop is uitgevoerd. Twee ronden later kwam Fisichella binnen en met zijn slang was geen probleem.”

,,Daarom besloten we deze te blijven gebruiken, ook voor Heikki. Daarna kwam hij binnen, maar was er opnieuw een probleem. Vervolgens maakte Giancarlo zijn tweede pitstop en ging het weer fout. Om gek van te worden”, volgens Permane.

De brandstofslang kan getest worden door deze te koppelen aan een soort machine, die voor alle teams beschikbaar is. ,,Dat werkte allemaal perfect”, stelde hij. ,,Het probleem deed zich alleen voor als we de auto bij wilden tanken.”

Door dit ongemak moesten beide coureurs drie pitstops maken in plaats van twee. Kovalainen finishte daardoor als zevende, terwijl een vijfde plek tot de mogelijkheden behoorde. Fisichella eindigde door een late splash-and-dash op de negende plaats, vlak achter Takuma Sato.

KVN