Renault heeft de update voor de MGU-K waar het al sinds vóór 2017 aan werkt, eindelijk af. “Niet alle teams zullen de nieuwe MGU-K echter gebruiken”, vertelt Renault-topman Cyril Abiteboul.

Abiteboul vertelt dat aan Autosport, en benadrukt dat het de eigen keuze van (in elk geval) één van Renaults klantenteams is om dat niet te doen. Hij heeft het dan natuurlijk over Red Bull en/of McLaren, naast het Renault fabrieksteam de enige andere teams die de Franse V6 gebruiken. “De update is beschikbaar voor iedereen die hem wil gebruiken, maar niet alle teams willen de nieuwe specificatie al”, vertelt hij.

Renault-topman Abiteboul.

Abiteboul bevestigt daarbij dat dit de verbeterde versie van de MGU-K is waar ‘al zo lang op wordt gewacht’. Renault gebruikt al sinds 2016 grofweg dezelfde MGU-K, waarbij de update die nu komt eigenlijk voor 2017 was bedoeld. Betrouwbaarheidsproblemen tijdens de wintertests zorgden er destijds voor dat Renault voor de 2017-seizoensopener op de 2016-specificatie teruggreep, die vervolgens heel 2017 en begin 2018 is gebruikt.

Dat niet elk team de nieuwe MGU-K wil gebruiken, betekent volgens Abiteboul wel dat ze ‘een groter risico lopen met de betrouwbaarheid’. Dat het daar met de oudere versie niet altijd goed mee zit, bleek niet alleen in Monaco – waar Daniel Ricciardo voor Red Bull won ondanks een probleem met de MGU-K – maar ook in Frankrijk, waar Renault-coureur Carlos Sainz daardoor op het eind terugviel. Behalve dat de betrouwbaarheid verbeterd moet zijn, zou de nieuwe MGU-K verder lichter zijn en meer performance bieden.