Renault verwacht veel van de R26
Bij alle teams is het in de winter hetzelfde liedje: er wordt veel verwacht van de nieuwe auto en de teams spreken stuk voor stuk van grote vooruitgang. Bij Renault is het niet anders. Technisch-directeur Bob Bell verwacht veel van de R26.
Hij heeft er alle vertrouwen in dat de bolide op het asfalt aan de verwachtingen van de renstal zal voldoen. Dat zal volgende week moeten blijken, als de eerste test met de nieuwe auto op het programma staat. ,,De auto voldoet aan de criteria die wij opgesteld hebben en we hebben de gewilde verbeteringen door kunnen voeren", oordeelt Bell over de nieuwe auto.
De Franse renstal verwacht niet voor niets zoveel van de opvolger van de succesvolle R25. De eerste rig-tests zijn naar volle tevredenheid verlopen. Een rig-test is een test met een echte auto op een soort van test- of rollenbank. Daarop kunnen allerlei simulaties op de auto uitgevoerd worden. Zo’n test valt enigszins te vergelijken met een wielrenner die warm rijdt op een rollenbank.
,,Onze data uit de windtunnel is veelbelovend", vervolgt Bell. ,,Ook geven de eerste indicaties aan dat het met de V8-motor wel goed zit. Nu is het zaak om te zorgen dat de auto betrouwbaar wordt, daarom zijn we ook erg blij dat we al begin januari met de nieuwe bolide kunnen rijden."
Renault heeft er als één van de weinige teams voor gekozen om geen interim-bolide te gebruiken tijdens de wintertests. Het team testte met een R25-chassis en een gelimiteerde V10-motor. Volgens Bell was dat een juiste keuze. ,,Bij het testen is veel afhankelijk van de omstandigheden, die verschillen per team. Voor ons was het de beste optie om eerst te testen met de oude bolide om dan vroeg in het nieuwe jaar met de wagen voor 2006 aan de slag te gaan."
KVN