Renault, de motorleverancier van Red Bull en Toro Rosso, wil later in de tweede seizoenshelft in één keer een zo groot mogelijke stap zetten, in plaats van met meerdere kleine updates progressie te boeken.

Dat vertelt Rémi Taffin, de operations director van Renault F1, aan Motorsport.com. “We willen zoveel mogelijk in één stap doen”, verklaart hij. “We willen een update brengen waarvan je echt aan de rondetijden kan zien dat deze winst oplevert.”

Volgens Taffin heeft het voor Renault – dat dit jaar nog geen tokens heeft gebruikt en er nog twaalf over heeft, het meest van alle motorleveranciers – weinig nut om met meerdere kleine updates te komen: “Want de kleine stappen vooruit leveren soms minder op dan één grote sprong.”

Wanneer de update moet komen, weet Renault nog niet helemaal. “Maar in ieder geval niet in Spa of Monza. Waarschijnlijk in Singapore of Rusland, of de race daarna”, zegt Taffin, die aangeeft dat de updates al op de testbank worden getest en te zien is dat ze performance opleveren.

Ondanks het vertrouwen in de update, erkent Taffin dat de Renault-motor niet ineens gelijkwaardig zal zijn aan de dominante Mercedes-krachtbron. “Maar dat is het doel ook niet. We weten waar we nu staan en waar we, bijvoorbeeld, volgend seizoen willen staan, dus dit is een tussenstap.”

“Het hoort allemaal bij ons plan om ons te herpakken, wat we op een gestructureerde manier moeten afwerken”, vervolgt de Fransman, wiens firma pas met de upgrade komt ‘als we er zeker van zijn dat deze klaar is om geïntroduceerd te worden’.

Tot het zover is, zullen de Renault-motoren overigens ook verbeterd worden, want ook zonder tokens te gebruiken kunnen aanpassingen worden gedaan. Bijvoorbeeld door met betere brandstof te komen  – zoals in Hongarije – of door steeds wat minder van het potentieel in reserve te houden.

“We proberen elke race meer performance te brengen en vanaf België of Italië zullen we het volledige potentieel van de huidige specificatie aanwenden”, verkondigt de chef van de geplaagde motorfabrikant dan ook.

Meer programma’s
Wat Taffin verder nog aangeeft, is dat de motor waar Renault later dit jaar mee komt ook begin volgend seizoen zal worden gebruikt. De grote update die de Franse firma daarvoor brengt, maakt daarbij deel uit van wat Taffin ‘het centrale ontwikkelingsprogramma’ noemt.

Wat Taffin daarbij verklapt, is dat Renault daarnaast nog een aantal parallelprogramma’s heeft lopen. “En als daar veelbelovende dingen uit voortkomen dan proberen we die uiteraard in ons hoofdprogramma te integreren.”