Renault wil R27 verbeteren dankzij R28
Renault is hard aan het werk om seizoen 2007 nog te redden. De hoop is nu gevestigd op de ontwikkeling van de R28 voor 2008, dat mogelijk aanknopingspunten kan bieden voor de huidige R27.De afgelopen twee jaar won de Frans/Engelse renstal beide wereldtitels, maar dit seizoen steekt Renault duidelijk niet in kampioensvorm. Ferrari, McLaren en BMW Sauber zijn het team voorbijgestreefd, zodat slechts de kruimels overblijven.
Dat is Renaults eer te na, vandaar dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing. Het heeft er vertrouwen in dat dit lukt. Teambaas Flavio Briatore hoopt ondertussen dat het werk aan de R28 nieuwe aanwijzigingen oplevert.
,,Het werk aan de nieuwe auto is al gestart. Daar kunnen we het lang of kort over hebben, dat is ons doel. En alles dat we tijdens dit project ontdekken kunnen we eventueel toepassen op de huidige auto”, vertelt Briatore in gesprek met Autosprint.
Dat Renault nu zo slecht voor de dag komt is iets wat vele volgers van de sport heeft verbaasd, maar Briatore zag het al aankomen. Omdat het nu eenmaal altijd op en neer gaat in de Formule 1. Wel is hij van mening dat de titelstrijd van vorig seizoen mogelijk van invloed is op de huidige problemen.
,,De weg naar de kampioenschappen was vorig jaar nogal hobbelig”, doelt hij op onder meer het verbieden van de massadempers. ,,Was dat niet gebeurd, dan was de situatie vandaag heel anders geweest. Dan hadden we onze aandacht eerder kunnen verleggen naar de nieuwe auto, zoals McLaren heeft kunnen doen.”
Ondertussen weet Pat Symonds nog altijd niet hoe de terugval van Renault te verklaren valt. ,,Ik vraag me nog steeds af waar het fout is gegaan. We gebruiken hetzelfde gereedschap en onze werkmethode is ook niet veranderd”, zegt hij tegenover Autosport.
Sommige zelfbenoemde insiders menen te weten dat Renault het vertrek van Fernando Alonso nog niet te boven is. Giancarlo Fisichella ontkende in Bahrein dat dit de reden is van de terugval, Symonds doet nu hetzelfde.
,,Het is nog altijd dezelfde groep engineers die verantwoordelijk is voor het wel en wee van de nieuwe auto. En het lijkt me niet dat een team twee jaar lang boven haar stand kan leven, zoiets lukt hooguit twee races. Dat Fernando twee keer kampioen werd, was een teken van de klasse van het hele team.”
KVN