Rivalen vinden achtervleugel RB3 ’te flexibel
Rivaliserende teams twijfelen aan de legaliteit van de achtervleugel van de Red Bull Racing RB3. Uit tv-beelden zou blijken dat deze onder het aanremmen dusdanig flexibel is, dat grenzen overschreden worden.Door een verticale splitter te verplichten dacht de FIA vorig seizoen voor aanvang van de Grand Prix van Canada de discussie over flexibele vleugels te kunnen stoppen, maar dat heeft deze verdachtmaking jegens Red Bull niet kunnen voorkomen. Uit tv-beelden zou nu blijken dat Red Bull te ver is gegaan.
De regisseur gaf meer aandacht aan de RB3 dan tijdens eerdere races dit seizoen omdat David Coulthard onderweg was naar Red Bulls eerste punten van het jaar. Vooral enkele on-board beelden, gericht op de achtervleugel van de auto, zijn de overige teams niet ontgaan. Hierop zou te zien zijn dat de vleugel 'nogal fors omhoog kwam' zodra de Schot aanremde voor de eerste bocht.
Volgens Autosport.com hebben meerdere teams hun onvrede geuit over wat zij denken te hebben waargenomen. Volgens een anonieme insider is dit zelfs het meest extreme voorbeeld dat hij tot op heden heeft gezien.
Red Bull-teambaas Christian Horner ontkent dat zijn team de regels ontduikt en stelt dat de bolide aan alle eisen voldoet. Hoewel de discussie is heropend, is het nog onduidelijk of de ontevreden teams de FIA hebben gevraagd de zaak te onderzoeken.
KVN