,,Wie had dit een jaar geleden kunnen bedenken?”, vraagt Super Aguri zich openlijk af. 14 februari 2006 reed een veredelde Arrows A23 op Leafield wat meters, 21 races later is in Spanje het eerste WK-punt gescoord.Met dank aan de tankproblemen van Giancarlo Fisichella schoof Takuma Sato in de eindfase van de Spaanse Grand Prix op naar de achtste plek. In de slotfase moest de Japanner de druk van de Renault-coureur nog weerstaan, maar zijn tempo was goed genoeg om dat ene, o zo belangrijke, punt niet meer uit handen te geven.

Een trotse Sato kon zijn emoties amper onder woorden brengen. ,,Dit verzin je niet. We zijn net iets langer dan een jaar bezig en nu scoren we een punt. Dat het dan ook nog gebeurt in gevecht met een Renault is echt onvoorstelbaar. Ik kan gewoon niet beschrijven hoe blij ik ben. Dit punt betekent zoveel voor ons, meer dan voor ieder ander team.”

,,Mijn engineer bleef maar zeggen: 'We zijn in gevecht met Renault.' Daarom heb ik alles gegeven, als je zo dichtbij bent dan wil je dat eerste punt scoren ook. Even later passeerde ik Giancarlo toen hij uit de pit kwam, dat was een fantastisch gevoel.”

Door dit behaalde punt staat Super Aguri in het constructeurs-WK boven het fabrieksteam van Honda, dat net als Toro Rosso en Spyker nog steeds puntloos is. Voor de Japanse renstal is dit punt een geschenk uit de hemel. Alleen de toptien van de constructeurs komt in aanmerking voor prijzengeld, wat betekent dat dit punt aan het einde van de rit goed kan zijn voor een slordige twintig miljoen euro.

Daarnaast lijkt het zeer waarschijnlijk dat Colin Kolles nu een vers argument heeft in zijn strijd tegen de klantenchassis'. Het is immers zeer de vraag of Super Aguri zich anders wel had kunnen bedenken dat er nu een punt achter hun naam zou zijn bijgeschreven…

KVN