Sato raakt tijd kwijt
Takuma is zijn veertiende tijd in de kwalificatie kwijt. De wedstrijdleiding besloot Sato’s tijd van 1:30.175 te schrappen, omdat de Japanner van BAR-Honda Mark Webber hinderde, terwijl de Australiër bezig was aan zijn snelle ronde.
Webber verloor door de langzaam rijdende Sato naar eigen zeggen drie tienden en verspeelde daardoor de zesde plaats op de startopstelling aan zijn teamgenoot Nick Heidfeld. Sato was een van de vijf coureurs die tijdens de kwalificatie in Turkije even naast de fonkelnieuwe baan belandde. Het overkwam behalve de Japanner ook teamgenoot Jenson Button, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher en Michael Schumacher. Sato vloog er naast in bocht 8, een lange doordraaier naar links. Toen hij op de terugweg was naar de pit had hij niet in de gaten dat Webber op hoge snelheid naderde. De coureur van BAR-Honda verklaarde later dat zijn engineer Jock Clear had verzuimd hem van Webbers komst op de hoogte stellen. En alsof het allemaal nog niet genoeg was kreeg Sato ook nog eens 6000 dollar boete voor tot tweemaal toe te hard rijden in de pitlane. Een andere coureur die zich vergaloppeerde op het nieuwe circuit Istanbul park was niemand minder Michael Schumacher. Na zijn uitstapje besloot de Duitse wereldkampioen meteen binnen te komen en voor de race zijn motor te wisselen. Schumacher zal wel gewoon achteraan op de grid starten en niet uit de pit (in dat geval had hij de hoeveelheid brandstof in zijn tank mogen veranderen), omdat hij volgens technisch-directeur Ross Brawn toch al met behoorlijk wat benzine aan het rijden was in de kwalificatie. Overigens heeft de raceleiding de officiële startopstelling nog steeds niet bekend gemaakt. Vermoedelijk staan Schumacher en Narain Karthikeyan, die ook een motor wisselde, samen achteraan. De volgorde van de drie rijders zonder tijd – behalve Sato ook Villeneuve en Robert Doornos – zal vermoedelijk door hun startnummers worden bepaald, iets dat in het verleden vaker zo is gedaan. In dat geval start Sato als zestiende, Villeneuve als zeventiende en Doornbos als achttiende. RvD
Webber verloor door de langzaam rijdende Sato naar eigen zeggen drie tienden en verspeelde daardoor de zesde plaats op de startopstelling aan zijn teamgenoot Nick Heidfeld. Sato was een van de vijf coureurs die tijdens de kwalificatie in Turkije even naast de fonkelnieuwe baan belandde. Het overkwam behalve de Japanner ook teamgenoot Jenson Button, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher en Michael Schumacher. Sato vloog er naast in bocht 8, een lange doordraaier naar links. Toen hij op de terugweg was naar de pit had hij niet in de gaten dat Webber op hoge snelheid naderde. De coureur van BAR-Honda verklaarde later dat zijn engineer Jock Clear had verzuimd hem van Webbers komst op de hoogte stellen. En alsof het allemaal nog niet genoeg was kreeg Sato ook nog eens 6000 dollar boete voor tot tweemaal toe te hard rijden in de pitlane. Een andere coureur die zich vergaloppeerde op het nieuwe circuit Istanbul park was niemand minder Michael Schumacher. Na zijn uitstapje besloot de Duitse wereldkampioen meteen binnen te komen en voor de race zijn motor te wisselen. Schumacher zal wel gewoon achteraan op de grid starten en niet uit de pit (in dat geval had hij de hoeveelheid brandstof in zijn tank mogen veranderen), omdat hij volgens technisch-directeur Ross Brawn toch al met behoorlijk wat benzine aan het rijden was in de kwalificatie. Overigens heeft de raceleiding de officiële startopstelling nog steeds niet bekend gemaakt. Vermoedelijk staan Schumacher en Narain Karthikeyan, die ook een motor wisselde, samen achteraan. De volgorde van de drie rijders zonder tijd – behalve Sato ook Villeneuve en Robert Doornos – zal vermoedelijk door hun startnummers worden bepaald, iets dat in het verleden vaker zo is gedaan. In dat geval start Sato als zestiende, Villeneuve als zeventiende en Doornbos als achttiende. RvD