Sato wil weer meedoen om de punten
Takuma Sato heeft er tot op heden geen al te indrukwekkend seizoen opzitten. Afgezien van debutant Robert Doornbos is de Japanner op bijna tweederde van het jaar de enige coureur die nog op nul punten staat. De hoogste tijd dus voor Sato om te scoren. Eens te meer omdat zijn contract met BAR na dit jaar afloopt. Veel tijd heeft hij weliswaar niet meer, maar aan opgeven wil Sato niet denken. ,,Het is zeer zeker een lastig seizoen”, vertelt ‘Taku’, die vorig jaar rond deze tijd zijn eerste en tot nu toe enige podiumplaats scoorde, onze medewerker Adam Cooper. ,,Maar veel meer dan gemotiveerd blijven kan ik niet doen. Hopelijk kan ik die negatieve reeks vanaf komend weekend in Hongarije achter me laten.”
,,Het is bemoedigend om te zien dat we almaar sneller en sneller worden”, vervolgt de 28-jarige BAR-rijder, die in Imola overigens vijfde werd, maar naderhand uit de uitslag geschrapt werd vanwege de bekende ‘brandstofsoap’. ,,Daarnaast is het absoluut positief dat we er de afgelopen weekends weer goed bijzaten.” Teamgenoot Jenson Button althans. De Engelsman werd zondag in Duitsland derde, terwijl Sato misschien wel de slechtste race uit zijn BAR-tijd kende.
De Japanse coureur passeerde de meet – na in de eerste ronde in aanraking te zijn gekomen met Mark Webber, Jarno Trulli en Giancarlo Fisichella – als twaalfde en daarmee nét voor de Minardi van Albers. ,,Ik kwam naast de ideale lijn terecht. In de eerste bocht zat ik aan de binnenkant bij Mark Webber, maar je kan niet met z’n tweeën naast elkaar door die bocht. We raakten elkaar dus.” Daarbij beschadigde de 007-bolide van Sato overigens niet.
Maar: ,,In bocht twee reed ik vlak achter Giancarlo Fischella. Bij het uitkomen van de bocht gaat iedereen normaliter vol op het gas, maar ik denk dat er iets voor hem gebeurde waardoor hij even van het gas moest.” Hij gaat verder: ,,Het zat zó dicht bij elkaar en door de acceleratie kon ik niet meer reageren en reed ik mijn neus stuk op zijn achterkant.”
,,Ik moest vervolgens een nieuwe neus halen en daarna had ik amper grip. Ik had veel brandstof aan boord in de kwalificatie, maar naarmate de tank leger en leger raakte werd het lastiger. Ik wist op dat moment dat het moeilijk zou worden om punten te scoren, maar ik deed mijn uiterste best om toch nog in de topacht te eindigen. Helaas lukte dat niet”, aldus Sato.
PPB