Sauber heeft zijn nieuwe auto voor 2018 gepresenteerd. De C37 is prominent voorzien van logo’s van titelsponsor Alfa Romeo, maar ook enkele andere nieuwe partners.

De Sauber C37 is zeker geen simpele evolutie van de C36. Het ontwerpteam heeft duidelijk meer ruimte gekregen om de auto weer met zijn tijd mee te laten gaan. Opvallende details zijn de luchtinlaat achter de cockpit en de ‘neusgaten’ voorop, maar vooral de sidepods en bargeboards trekken de aandacht.

Eind vorig jaar gaf Sauber al een impressie van de nieuwe kleuren op een oud model. De kleurstelling is gehandhaafd, met de toevoeging van enkele nieuwe sponsorstickers. In het spoor van Alfa Romeo hebben onder meer (zonne)brillenmerk Carrera, horlogemerk Richard Mille, telecombedrijf Claro en kledingmerk Kappa zich aan Sauber verbonden. De financiële impulsen zijn meer dan welkom voor Sauber, dat de afgelopen jaren een kwakkelend bestaan kende.

Vorig jaar nam Sauber afscheid van teambaas Monisha Kaltenborn. Haar opvolger Frédéric Vasseur zette direct een streep door de motordeal met Honda en haalde de banden met Ferrari verder aan. Waar afgelopen seizoen nog gebruik werd gemaakt met een jaar oude motoren, krijgt Sauber nu weer de beschikking over het nieuwste materiaal. Daarnaast strikte het Ferrari’s zusteronderneming Alfa Romeo als titelsponsor.

“Ons doel is duidelijk”, zegt Vasseur. “We moeten de aansluiting vinden met de middenmoot en ons blijven verbeteren gedurende het seizoen. De C37 geeft blijk van onze ambitie en toewijding. Met Marcus Ericsson en Charles Leclerc hebben we ook een perfect rijdersduo. Marcus als ervaren kracht en Charles als veelbelovend talent.”