Bruno Senna ziet in dat hij beter moet gaan presteren om zijn toekomst bij Williams veilig te stellen. Om dat voor elkaar te krijgen richt hij zich op het beter leren begrijpen van de banden en de kwalificatie.

Hoewel Senna in vijf van de negen races punten heeft gescoord, heeft de coureur zelf de indruk dat er veel meer in had gezeten en hij meer punten had kunnen verzamelen dan de achttien die momenteel achter zijn naam staan. Daarnaast erkent hij dat hij het in de kwalificatie te vaak heeft laten liggen, waardoor hij het zichzelf onnodig moeilijk heeft gemaakt voor de races.

“Dat mijn prestaties tot op heden tegenvallen in verhouding tot waartoe de auto in staat is, is erg frustrerend. Ik moet dus echt een manier vinden om betere prestaties te gaan behalen, want dat is de manier om mijn toekomst in de Formule 1 veilig te stellen”, vertelt Senna aan Autosport.

“Dat mijn resultaten nog niet zo goed komt geweest, komt zowel door de banden als mijn prestaties in de kwalificatie”, erkent de Braziliaan. “Ik heb dit jaar namelijk vaak van redelijk ver terug op de grid moeten starten, met als gevolg dat je een gok moet nemen met de strategie om je terug naar voren te vechten, terwijl de kans op incidenten ook veel groter is als je in het middenveld rijdt.”

“Als ik meer races van verder vooraan de grid had kunnen beginnen, had ik nu vast al veel meer punten gehad”, denkt de coureur met de illustere achternaam. “De kwalificatie is dan ook echt een verbeterpunt voor me, ook al ben ik er in een aantal races – zoals in Maleisië – wel in geslaagd me met succes naar voren te werken.”

Zoals gezegd heeft de Williams-rijder het ook niet makkelijk met de Pirelli-banden, want die passen volgens Senna niet goed bij zijn rijstijl. “De Pirelli’s zijn heel lastig. Het zijn eigenlijk banden die er niet van houden als je een bocht maakt, dus je moet ervoor zorgen je bochten zo kort mogelijk te maken, maar dat past niet goed bij mijn rijstijl.”

“Mijn teamgenoot Pastor Maldonado heeft een rijstijl die perfect bij de Pirelli’s past, want hij weet ze door zijn meer agressieve manier van rijden te ontzien, terwijl ik ze – ondanks dat ik ironisch genoeg een meer ‘verfijnde’ manier van rijden heb – aan de ene kant niet op temperatuur kan krijgen en aan de andere kant juist overbelast omdat ze het niet goed doen in de bochten.”

“Ik moet dus echt nog een goede afstelling zien te vinden zodat mijn auto beter met de banden kan omgaan, maar aan de andere kant moet ik mijn rijstijl ook aanpassen. Dat is lastig, want daardoor kan ik dus niet op gevoel en instinct rijden en moet ik continu nadenken over wat ik doe.”

“Zodra dat eenmaal lukt, zit ik goed, maar het moet net even goed op zijn plaats vallen. Ik weet echter zeker dat het wel goed komt, want ik blijf er met de steun van het team aan werken en het scheelt ook dat we straks, vanaf Spa, op circuits komen die ik al ken. Vanaf dat moment gaat het vast veel makkelijker.”