Achter de top drie van het constructeurskampioenschap wordt fel gestreden om de titel best of the rest. In de zomerstop had Renault de beste papieren, maar Haas is na een goed weekend in België erg dichtbij gekomen in de race voor plek vier. Het team heeft die uitgangspositie grotendeels te danken aan Ferrari, erkent teambaas Guenther Steiner.

Haas is pas bezig aan zijn derde Formule 1-seizoen, maar draait al volop mee voorin het middenveld. Dat bleek afgelopen weekend ook weer, toen coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen als respectievelijk zevende en achtste finishten. Concurrent Renault bleef puntloos, waardoor het gat tussen Haas en Renault geslonken is naar zes punten. Haas heeft volgens velen de betere auto, waardoor de kans groot is dat het uiteindelijk als vierde eindigt. Niet slecht voor een team van nog geen drie jaar oud.

Sinds zijn oprichting in 2016 heeft Haas nauw samengewerkt met Ferrari. Teambaas Guenther Steiner is daar erg blij mee. “Onze technische samenwerking met Ferrari is erg goed. Zonder hen hadden wij hier nu niet gestaan. De relatie is altijd goed geweest en het is nu nog makkelijker, aangezien we elkaar kennen en iedereen op de hoogte is van de verwachtingen. Het is een goede verhouding.”

Haas is met Renault verwikkeld in de strijd om plek vier.

Het Amerikaanse team koopt alle non-listed parts van Ferrari: onderdelen die het volgens de FIA mag uitwisselen. “We bouwen wel zelf ons chassis en doen onze eigen ontwikkeling in aerodynamica”, legt de teambaas uit. “Je moet al je aero-onderdelen zelf bouwen, zoals de voorvleugel, achtervleugel, het bodywork en chassis. We doen dat helemaal zelf van ontwerp tot bouw. Alle onderdelen zoals de ophanging kopen we daarentegen in bij Ferrari.”

Toch doet Haas de aerodynamica ook niet helemaal zelfstandig: het team werkt samen met de Italiaanse fabrikant Dallara. “Zij hebben de benodigdheden wat betreft ingenieurs en productiemogelijkheden”, aldus Steiner. “We hebben een team van hun engineers gecontracteerd om voor ons te werken. We kopen veel van onze onderdelen van hen. Hun ontwerpers ontwerpen ook delen van de auto, maar alles gebeurt wel onder leiding van Haas F1 Team en onze hoofdontwerper Rob Taylor.”

Ondanks de kritiek van andere teams doet Haas alles volgens de regels. Je kan bijna stellen dat Haas dit weekend in Monza een thuiswedstrijd rijdt, gezien de nauwe partnerschappen met Ferrari en Dallara. In die thuiswedstrijd kan Haas wel eens definitief voorbij gaan aan Renault in de stand om het kampioenschap. “We mikken nog altijd op een betere positie in het kampioenschap: vierde, dus”, aldus Steiner.