Minardi-teambaas Paul Stoddart sluit niet uit dat de Formule 1-teams in de toekomst meer races gaan boycotten als zij woensdag een zware straf opgelegd krijgen. De renstallen moeten zich dan bij de FIA komen verantwoorden voor hun gedrag in Amerika, waar men na de formatieronde de pitstraat inkwam.
De Australiër vertelde tegenover BBC Radio Five Live dat de FIA een grote fout begaat als er zeer zware straffen uitgedeeld worden. ,,Als er nou teams zijn die keihard gestraft worden, willen de anderen dan nog wel racen? Ik zet daar zo mijn vraagtekens bij."
FIA-president Max Mosley vertelde tegenover hetzelfde radiostation dat alle opties nog open zijn voor de FIA. Volgens hem kan de op te leggen straf variëren tussen een boete en een ’eeuwigdurende’ schorsing. Daar voegde Mosley echter wel aan toe dat hij zelf verwacht dat de straf ’ergens tussen deze twee extremen uitkomt’.
Deze uitlatingen zijn op hun beurt weer tegen het zere been van Paul Stoddart, die nog altijd gelooft in de onschuld van de Michelin-teams. ,,Dit is een beetje beangstigend. Alles zwaarder dan een boete is in mijn ogen fout, de teams konden er niks aan doen. Datzelfde geldt voor het circuit en voor de fans."
Hij vervolgt: ,,De straf kan nog alle kanten op, ik heb wat geruchten gehoord die spreken over een boete van 2,5 miljoen Amerikaanse dollar. Een schorsing zou ook tot de mogelijkheden behoren. Zelf hoop ik alleen maar dat Max Mosley zijn verstand gebruikt." Als er wel schorsingen uitgedeeld worden, de kan de zaak volgens de Australiër totaal escaleren. ,,Er komen dan allerlei protesten en uiteindelijk eindigen we ergens in de rechtszaal."
Bovendien blijft hij bij zijn mening en die luidt dat Mosley de enige schuldige van het hele fiasco is. Mosley zou in zijn ogen de volledige verantwoordelijkheid op zich moeten nemen voor de beslissing van de Michelin-teams. Mosley bestrijdt dat hij de regels niet zomaar kan veranderen. Om een lang verhaal kort te maken; het lijkt erop dat de Formule een spannende week tegemoet gaat.