Na langdurige speculaties over de rijders van Super Aguri, kwam vanmorgen het verlossende woord. Zoals verwacht zijn Takuma Sato en Yuji Ide aangesteld als de coureurs van het Japanse team. Gisteren vond in Engeland in het geheim de allereerste shake-down van de SA05 plaats.

Takuma Sato werd al vanaf het begin in verband gebracht met Super Aguri. Teameigenaar Aguri Suzuki is erg gecharmeerd van zijn landgenoot, die in 2004 en 2005 (en één maal in 2003) in actie kwam voor het voormalige BAR Honda (tegenwoordig Honda). Zoals bekend rijdt Super Aguri met motoren van Honda en is de Japanse autofabrikant daarnaast ook sponsor van het team. ,,Iedereen bij Super Aguri heeft een geweldige klus geklaard door in een korte tijd een team op te zetten”, verklaart een enthousiaste Sato. ,,Ik ben erg blij dat ik met dit team mag werken, in het bijzonder met ‘Aguri-san’ (Aguri Suzuki, red.), die grote successen in de autosport heeft behaald.”

Yuji Ide was één van de Japanse kandidaten voor het tweede racestoeltje, naast Sakon Yamamoto en Kosuke Matsuura, maar de afgelopen maanden werd beetje bij beetje duidelijk dat Ide de grootste kanshebber was. Onlangs reisde hij af naar de Super Aguri-fabriek om volgens de geruchten een stoeltje te passen. Toen later ook zijn naam ontbrak op de rijderslijst van het Japanse GT-kampioenschap, waar hij de afgelopen jaren aan deelnam, bestond er geen twijfel meer dat Ide Formule 1 coureur zou worden. En dat is vanmorgen door Super Aguri bevestigd. ,,Dit wordt een erg spannend en uitdagend jaar voor me”, vertelt Ide. ,,Ik wil ‘Suzuki-san’ (Aguri Suziki, red.) bedanken dat hij me de kans heeft gegeven om in de Formule 1 te rijden.”

Teameigenaar Aguri Suzuki is erg tevreden met zijn rijders. ,,Ik ben dankbaar dat deze ervaren coureurs bij ons team zijn gekomen. Ook al verwacht ik dat we een moeilijk jaar tegemoet gaan, omdat we debuteren in de Formule 1, denk ik dat deze twee rijders voor een positief resultaat zullen zorgen”, aldus Suzuki.

Beide coureurs kon gisteren voor het eerst kennismaken met de SA05, oftewel de oude Arrows uit 2002. In het geheim (alleen het Britse magazine Autosport was uitgenodigd) vond de shake-down op het Engelse vliegveld Kemble plaats. Zowel Sato als Ide bestuurden de SA05. ,,Ik reed voor het eerst in een Formule 1-auto en ik was nerveus, maar ook opgewonden”, zegt Ide. ,,De auto is krachtig! We hadden geen problemen en ik kijk erg uit naar onze eerste testweek in Barcelona volgende week.”

Ook Sato toonde zich enthousiast, maar daarnaast ook realistisch. ,,We weten dat we nog een hoop werk voor de boeg hebben. Maar we zijn klaar voor de uitdaging en ik heb er zin in.”

LP