Bridgestone wacht tot na de testsessies in Bahrein (komende maand op het circuit van Sakhir) met het nemen van een besluit over de rubbersamenstellingen die komend seizoen zullen worden gebruikt.Dat meldt de doorgaans goed geïnformeerde website van het Britse magazine Autosport. Hoewel de nieuwe ‘standaardbanden’ van de Japanse rubberproducent de afgelopen weken probleemloos hebben gefunctioneerd tijdens de eerste wintertests, wil Bridgestone honderd procent zekerheid over de duurzaamheid en prestaties van de banden, eer er een definitieve keuze wordt gemaakt voor aanvang van het nieuwe seizoen seizoen.

Monopolist Bridgestone wil slechts vier soorten droogweerbanden in productie nemen. Tot nu toe zijn er slechts twee rubbersamenstellingen in de praktijk beproefd. De keuze voor de resterende twee samenstellingen, volgens Autosport beide aan de ‘zachte kant van het spectrum’, wordt gemaakt nadat duidelijk is hoe ze zich gedragen onder zeer warme omstandigheden, zoals in Bahrein. ,,De sleutel is de test in Bahrein’’, zegt Bridgestones technisch-manager Jun Matsuzaki tegen Autosport.com. ,,In Jerez liggen de temperaturen rond de 24 tot 25 graden Celsius. Ik ben benieuwd hoe de banden zich gedragen bij temperaturen tussen de 35 en 40 graden Celsius.’’

Hoewel de definitieve keuze dus na de test in Bahrein wordt gemaakt, bevestigt Matsuzaki dat de twee compounds die tot dusver zijn getest in beginsel in de eerste drie Grand Prix’ zullen worden gebruikt. Tenzij er onvoorziene problemen opduiken. Naar verwachting zullen de in Bahrein geteste zachtere compounds voor het eerst tijdens de Grand Prix van Monaco, in mei, worden ingezet.