Theissen: ‘Groene Formule 1 net zo spectacula
Mario Theissen vindt de voorstellen die Max Mosley heeft gedaan om het reglement vanaf 2011 radicaal om te gooien niet verkeerd. ,,Er zitten nog wat haken en ogen aan, maar de eerste indruk is goed.” De voorstellen die Mosley in zijn rol als FIA-voorzitter heeft gedaan werden met name door de fans negatief ontvangen omdat zij vrezen dat de sport dan niet langer als koningsklasse van de autosport zal worden beschouwd.
Die vrees is volgens Theissen onterecht. Hij zegt in een interview met persbureau Reuters dat de Formule 1 er niet minder van wordt als er meer aandacht wordt besteed aan het milieu en techniek voor in de auto-industrie. Grootste punt van zorg is wat hem betreft het beheersen van de kosten.
,,De positie van de sport gaat er niet op achteruit, maar juist op vooruit als er meer wordt geïnvesteerd in techniek die ook in gewone personenauto's niet zou misstaan”, meent de Duitser. ,,Voorwaarde is wel dat het om relevante techniek gaat, anders kunnen we snel uitsluiten dat de Formule 1 weer de pionier wordt die het ooit was.”
Wat vooral veel mensen tegen de borst stuit is dat Mosley voorstelt om een 2,2 liter V6-turbomotor te introduceren die maximaal 770 pk levert en op biologische brandstof rijdt. Daarnaast zou het toerental gelimiteerd moeten worden tot 10.000 per minuut en zouden deze krachtbronnen vijf races mee moeten gaan.
Voor velen een horrorscenario, maar Theissen is van mening dat men verder zou moeten kijken dan de neus lang is. ,,Terug in de tijd dat we nog met turbo's reden waren het 1,5 liter V4-krachtbronnen van rond de 11.000 toeren en dat was een fantastische tijd. Cijfers zeggen dus lang niet alles. Misschien dat het dan weer om vermogen gaat in plaats van toeren”, legt hij uit.
Ook op een ander belangrijk vlak stelt hij de fans gerust: het geluid blijft dik in orde.
Het gebruik van biologische brandstoffen wijst hij eveneens zeker niet bij voorbaat af, maar daar hangt wel weer de voorwaarde aan vast dat er een goede discussie over de precieze regels aan vooraf moet gaan. Vooral wat betreft de haalbaarheid van deze toepassing voor op de openbare weg.
Toch kan het volgens de directeur van BMW Motorsport nog maanden duren voordat er gedetailleerde onderhandelingen met de FIA starten. Voor die tijd zullen de huidige fabrikanten, inclusief Ford en Audi, wel al een paar keer met de autosportbond rond de tafel gaan zitten.
KVN