Toch geen slicks, bredere auto’s in 2008
Traction Control is vanaf 2008 weer verboden, maar de 'echte' slicks zullen bij nader inzien toch niet in de Formule 1 terugkeren. Ook is besloten om de bolides niet te verbreden en mag de motor licht gemodificeerd worden.Deze besluiten zijn genomen na overleg tussen de teams en de FIA en inmiddels geratificeerd door de World Motor Sport Council. Er waren eerst plannen om de auto's te verbreden tot 2000 millimeter, in plaats van de huidige 1800. Dit in de hoop de mechanische grip te verhogen en de bolides minder afhankelijk te laten zijn van aërodynamica. Door dit voornemen kan nu een streep worden gezet.
Daarnaast heeft de FIA bevestigd dat het minimumgewicht van 605 kilo gehandhaafd blijft. Er waren voorzichtige plannen om dit te verlagen tot 550 kilo, maar uiteindelijk is toch besloten om deze regel niet aan te passen.
Ook op het gebied van de banden blijven de regels ongewijzigd. Over het algemeen werd aangenomen dat de sport in 2008 weer gebruik zou gaan maken van echte slicks, maar nu is alsnog afgesproken dat er op gegroefde banden geracet blijft worden.
Tot slot is ook de motorbevriezing wat aangepast, de temperatuur van de vrieskist is als het ware iets verhoogd. Verschillende onderdelen zoals de koppeling, hydraulica, injectiesystemen, benzine-, olie- en waterpompen, uitlaatsystemen en elektronische sensoren mogen nu gemodificeerd worden.
KVN